لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

مدیر مسئول تلویزیون "یک" از سوی محافظان رئیس جمهور افغانستان لت‌و‌کوب شد


آرشیف، عبدالله خنجانی مدیر مسئول تلویزیون خصوصی یک در یک مصاحبه با رادیو آزادی.
آرشیف، عبدالله خنجانی مدیر مسئول تلویزیون خصوصی یک در یک مصاحبه با رادیو آزادی.

شماری از خبرنگاران افغان از برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی به ویژه محافظان رئیس جمهور شکایت دارند.

خبرنگاران و رسانه‌ها در شرایط دشوار و پر از خطر می‌کوشند تا چشم و گوش جامعه باشند و اتفاق‌های شهر را سریع و دقیق گزارش دهند.

حتی آنان گاه‌گاهی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

عبدالله خنجانی مدیر مسئول تلویزیون خصوصی یک است، وی حکایت از یک برخورد زشت و اهانت‌آمیز محافظین رئیس جمهور دارد.

خنجانی ادعا دارد که محافظان رئیس جمهور صبح روز دوشنبه «۰۲ ثور ۱۳۹۸» در چهارراهی زنبق کابل هنگامی‌که او برای اشتراک در نشستی مقامات حکومتی دعوت شده بود، مورد لت‌وکوب و بازداشت مؤقتی قرار دادند.

آرشیف/ کمره‌های رسانه‌های افغانستان در سال 2016
آرشیف/ کمره‌های رسانه‌های افغانستان در سال 2016

​او افزود:

"سه شکایت در باره چهار محافظ رئیس جمهور دارم اول ضرب و شتم که در حضور خبرنگاران صورت گرفته، دوم بازداشت صحرایی و مؤقتی که مرا در روی سرک مورد باز پرس قرار دادند و سوم هم این که تیلیفونم را که اسناد شخصی ام در آن است و هیچ‌کس مطابق قانون حق دسترسی به اسناد محرم اشخاص را ندارد، مورد بررسی قرار گرفت."

این بار نخست نیست که خبرنگاران توهین، تحقیر و لت‌و‌کوب می‌شوند.

نوید احمد بارکزی و سمیع‌الرحمن رحمانی دو تن از خبرنگاران افغان می‌گویند با آن که حکومت کمیته مشترک امنیت و مصونیت خبرنگاران را ایجاد کرده و همواره از حمایت و حفاظت خبرنگاران سخن می‌زند، اما برخوردهای توهین‌آمیز و زشت مسئولین حکومتی و امنیتی کاهش نیافته است.

آنان گفتند:

"برخورد زشت همرای آدم می‌کنند، اندکی استدلال کنید توهین، تحقیر و ضرب و شتم می‌کنند، امیدوارم که حکومت متوجه آن شود و در آینده جلو آن‌را بگیرد."

"به‌جای این‌که رفتار نیک شود در برخی وزارت‌ها و ادارات خبرنگاران را به نگاه خوب نمی‌بینند، هر چند حکومت تعهد کرده، اما عملی نمی‌کند و مثال آن‌را می بینیم که همرای خنجانی صاحب رفتار درست نشده و باید بررسی دقیق شود."

ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید که در سال ۲۰۱۸ به تعداد ۱۹۸ مورد خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دولت افغانستان می‌گوید که به ۶۰۰ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران رسیده‌گی شده‌است و در مورد خشونت در برابر عبدالله خنجانی نیز رسیده‌گی می‌شود.

رئیس قطعه محافظت رئیس جمهور یا "پی پی اس" که زیر دستان او عامل این رویداد گفته شده همراه با سخنگویان ارگ به تلویزیون خصوصی یک آمده‌اند و از عبدالله خنجانی عذر خواهی کردند.

رئیس قطعه محافظت رئیس جمهور حاضر نیست به رسانه‌ها چیزی بگوید، اما محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که بررسی‌های ابتدایی و تصاویر ضبط شده از محل توهین و تحقیر شدن خنجانی را ثابت می‌کند.​

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

او افزود:

"هر گونه بررسی را که خود خنجانی صاحب پیشنهاد می‌کنند به هر سطحی که می‌خواهند حکومت آماده‌است و تمام قضیه را به‌صورت اساسی بررسی می‌کند و برخورد قانونی با آن خواهد شد، کمره‌ها موجود است و شاهدان هم بوده‌است، قضیه بررسی خواهد شد."

افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران خوانده شده‌است و ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید که کابل در صدر ولایت‌های است که خشونت علیه خبرنگاران در آن وجود دارد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG