لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

تهران: عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران از سوی امریکا غیر قانونیست


آرشیف بیرق ملی ایران
آرشیف بیرق ملی ایران

وزارت خارجه ایران تحریم‌های واشنگتن بالای سکتور نفت این کشور را غیر قانونی خوانده است.

عباس موسوی یک سخنگوی این وزارت دیروز به خبرنگاران گفت، تهران بالای این تصمیم امریکا که معافیت از تحریم‌ها بر خریداران نفت ایران را تمدید نمی‌کند، غور می‌کند و نتیجه آنرا بر اساس فیصله رهبری ایران اعلام خواهد کرد.

ایران پیش از این نیز بار‌ها هشدار داده بود که در صورت افزایش تحریم‌ها بر صادرات نفت این کشور از سوی امریکا، ممکن از توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی بیرون شود.

واشنگتن ماه می سال گذشته میلادی از این توافق‌نامه خارج شد و وضع تحریم‌ها بر ایران را از سر گرفت.

قصر سفید دیروز با نشر یک اعلامیه گفت، ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی توافق کرده‌اند که با حذف کامل نفت ایران از بازار اقدام به موقع صورت بگیرد، تا تقاضای جهانی برای نفت مرفوع شود.

به‌گفته قصر سفید، این تصمیم به‌خاطر گرفته شده تا صادرات نفت ایران به صفر برسد و رژیم این کشور از مهمترین منبع درآمد محروم شود.

هم‌چنان مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که واشنگتن برعلاوه عربستان سعودی و امارات متحده عربی با کشور‌های که بیشترین تولید نفت را دارند صحبت کرده تا کمبود نفت در بازار‌های جهانی جبران شود.​مایک پامپیو حین سخنرانی در واشنگتن. April 22, 2019

​او دیروز در صحبت با خبرنگاران در این مورد گفت:

"با این اعلان خود واضح ساختیم که در رسیدن به هدف خود جدی هستیم و صادرات نفت ایران را به صفر خواهیم رساند. این‌که تا چه مدت زمانی در این وضعیت خواهیم بود، بستگی به رهبران ایران دارد و ماخواست‌های خود را به رهبر مذهبی آن کشور آیت‌الله علی خامنه‌ای و دیگر همکاران او واضح ساخته‌ایم که تلاش برای دسترسی به سلاح اتُمی، آزمایش راکت‌های بالیستیک و گسترش آنرا و دستگیری غیر قانونی اتباع امریکای را متوقف سازند."

دوران معافیت شش ماهه‌‌ که واشنگتن از اواسط ماه اکتوبر سال گذشته برای خریداران نفت ایران قائل شده بود، در دوم ماه می سال روان میلادی پایان می‌‌یابد.

چین، جاپان، هند، کوریای جنوبی و ترکیه پنج کشوری اند که از سوی واشنگتن برای وارد کردن نفت ایران از تحریم‌ها استثناء قرار گرفته بودند.

از این میان ترکیه و چین در مورد تصمیم تازه امریکا عکس‌العمل نشان داده‌اند.

انقره گفته است که این تصمیم در تأمین صلح و ثبات در منطقه کمک نخواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیروز در تویتر اش نوشت که کشورش تحریم‌های یک جانبه را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه چین گفته است که این اقدام امریکا می‌تواند در ادامه بی‌ثباتی در شرق میانه و بی‌ثباتی در بازار بین‌المللی انرژی کمک کند.

از سوی دیگر اسرائیل که از مخالفین سرسخت رژیم ایران است افزایش فشار‌ها بالای تهران را استقبال کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم این کشور گفته است که این اقدام برای افزایش فشار‌ها بالای رژیم تروریستی ایران بسیار مهم است.

با این اقدام تازه امریکا روزانه بازار‌های جهانی نفت با کمبود حدود دو میلیون و دوصد هزار بیرل تیل روبه‌رو خواهد شد، اما این باز هم به عکس‌العمل کشور های که از این اقدام متأثر می‌شوند و این‌که ایران چه اندازه تیل صادر خواهد کرد بستگی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG