لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

شورای ولایتی سرپل: فعالیت‌ طالبان مسلح در این ولایت رو به افزایش است


آرشیف، محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایت سرپل حین مصاحبه با رادیو آزادی در این ولایت. 26August2018
آرشیف، محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایت سرپل حین مصاحبه با رادیو آزادی در این ولایت. 26August2018

اعضای شورای ولایتی سرپل از افزایش حملات طالبان مسلح در ساحات مربوط به ولسوالی‌های سانچارک و صیاد این ولایت خبر داده می‌گویند، طالبان در کنار فعالیت‌های تروریستی از پروژه‌های عام‌المنفعه باج‌گیری می‌کنند و در خرید و فروش سلاح و قاچاق مواد مخدر نیز دخیل هستند.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل امروز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، طالبان اکثراً بر پوسته‌های امنیتی ولسوالی‌های سانچارک و صیاد به گونه گروهی شب هنگام حملات مسلحانه انجام می‌دهند.

آقای رحمانی گفت که طالبان هم‌چنان در ولسوالی کوهستانات سرپل مراکز تعلیمی تروریستی دارند و هم‌چنان در منطقه شیرم‌های مرکز سرپل پناهگاه‌های امن برای خود ساخته اند.

رئیس شورای ولایتی سرپل گفت، مخالفین مسلح دولت در این ولایت در کنار این‌که از مردم عشر و زکات جمع می‌کنند، از پروژه‌های عام‌المنفعه نیز باج‌گیری می‌کنند.

وی در این باره گفت:

"طالبان مسلح از مردم عشر و زکات می‌گیرند، از پروژه‌های تولید برق در ولسوالی کوهستانات ماهانه چهار میلیون افغانی باج‌گیری می‌کنند، در کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر دست دارند، امکانات‌شان بیشتر شده و حملات‌شان نیز گسترده است."

به‌گفته محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل در مراکز تعلیمی طالبان اتباع کشورهای خارجی حضور پُر رنگ دارند که در کنار آموزش فعالیت‌های تروریستی در جنگ با نیروهای امنیتی نیز سهیم هستند.

اعضای شورای ولایتی سرپل مدعی اند که به هدف سرکوب مخالفین در سرپل بار‌ها از نهاد‌های امنیتی در مرکز خواهان راه اندازی عملیات نظامی وسیع در این ولایت شده‌اند، اما تا کنون به خواسته‌های‌شان توجه جدی نشده‌است.

آرشیف، شماری از طالبان مسلح در یکی از ولایات افغانستان. July 18, 2017
آرشیف، شماری از طالبان مسلح در یکی از ولایات افغانستان. July 18, 2017

به باور رئیس شورای ولایتی سرپل ولسوالی کوهستانات از حدود چهار سال به این‌سو در تصرف مخالفین مسلح دولت قرار دارد و طالبان جنگ در ولایات شمالی را نیز از همین ساحه پلان‌گذاری و رهبری می‌کنند.

اما رئیس شورای ولایتی سرپل در مورد ادعا‌هایش کدام سندی ارائه نکرد.

با این حال قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با تأیید افزایش حملات مسلحانه طالبان بر پوسته‌های امنیتی در ولسوالی صیاد و سانچارک سرپل می‌گوید که جهت سرکوب فعالیت‌های تروریستی طالبان عملیات اردوی ملی در ولایات عملاً جریان دارد.

وی گفت که در این عملیات‌ پناهگاه‌های امن و مراکز تروریستی طالبان توسط قوت‌های هوایی از بین برده خواهند شد.

آقای منگل افزود:

"عملیات‌های ما آغاز شده است، در ساحات مختلف هم در مرکز و هم در ولسوالی‌های سرپل، ما از حالت دفاعی خارج شدیم در حالت تعرضی قرار داریم، دشمن به زودی سرکوب خواهد شد."

پیش از این اعضای شورای ولایتی سرپل ادعا کرده بودند که جنگ جاری طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان را جنرالان متقاعد پاکستانی رهبری می‌کنند و این گروه در ولسوالی کوهستانات سرپل ده‌ها مرکز آموزش تروریستی دارد.

طالبان مسلح تا کنون در رابطه چیزی نگفته اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG