لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

مزارع کوکنار در ولایت کندهار آماده حاصل دادن است


ارشیف، تصویر از مزارع کوکنار در کندهار از سال 2018 میلادی
ارشیف، تصویر از مزارع کوکنار در کندهار از سال 2018 میلادی

مزارع کوکنار در ولایت کندهار آماده حاصل دادن است، اما حکومت تا حال کمپاین محوه مزارع کوکنار را در این ولایت آغاز نکرده‌است.

مزارع کوکنار در ولسوالی‌های میوند، خاکریز، شاه ولیکوت و میانشین ولایت کندهار بیشتر در مناطق تحت کنترول طالبان است، اما در برخی مناطق ولسوالی‌های ژیری و پنجوای در جوار پوسته‌های نیروهای امنیتی نیز مزارع کوکنار به چشم می‌خورد.

عزت الله و عبدالنافع دو تن از دهاقین ولسوالی پنجوایی کندهار به رادیو آزادی گفتند که در هنگام جمآوری حاصلات کوکنار از قوماندانان محلی گرفته، تا مخالفان مسلح دولت و زورمندان از آنان حق می گیرند و باقی فایده آن را نیز قاچاقبران با خود می برند.

آنان می‌گویند:

"منفعت اصلی آن به چاقبران می‌رسد، یا به افراد محل که آن‌ها آن‌را می برند. از نزد ما طالبان، قوماندانان و مخالفین از مناطق دور می‌گیرند که منفعت زیاد به ما نمی‌رسد. امسال که ما کشت کردیم اگر حاصل خوب هم بدهد، آن قدر مفاد به ما نمی‌رسد، به‌خاطر که نرخ آن پائین است."

"ما از خاطر مجبوریت کشت کردیم، ما دهقان مردم استیم. ما نمی‌توانیم با چیز دیگر معیشت زنده‌گی کنیم، با همین تریاک روز خود را می‌گذرانیم."

ولایت کندهار در نقشه عمومی افغانستان
ولایت کندهار در نقشه عمومی افغانستان

در حال حاضر در ولسوالی های غربی ولایت کندهار نیش زدن کوکنار آغاز جریان دارد.

گل محمد شکران رئیس مبارزه علیه مواد مخدر کندهار می‌گوید، ارقام مشخصی نزد آنان وجود ندارد که نشان دهد بالای چقدر زمین در کندهار کوکنار کشت شده، اما به گفته وی، خُشک‌سالی در دو سال گذشته باعث شده تا در تولید تریاک (۴۲) کاهش به وجود آید.

او افزود:

"دو سال متواتر خشک سالی بود، الحمدالله ۴۲ درصد در تولید آن کاهش بوجود بود. حالا هم من برایت وعده میدهم که امکان دارد نسبت به سال‌های دیگر امسال کشت کم باشد."

حیات الله حیات والی کندهار میگوید، حکومت افغانستان قصد دارد تا در سال روان بجای محوه مزارع کوکنار، قاچاقبرانی را هدف قرار دهد که مواد مخدر افغانستان را به بازارهای جهانی می رسانند.

او افزود:

"حالا در این وقت تمرکز ما این است، کسی‌که منفعت اصلی کوکنار را می‌برند، قاچاقبران استند. دهاقین سه درصد منفعت می‌برند، کسانیکه قاچاقبران ملی و بین المللی استند، ما بالای آن کار می‌کنیم تا بخاطر جلوگیری آنان در زمان که حاصل دهقان را اخذ میکنند، جدی اقدام کنیم."

هرچند حکومت افغانستان مواد مخدر را منبع تمویل مالی گروه های مخالف مسلح میداند، اما عملیات برای محوه مزارع کوکنار را زمانی آغاز می کند که دهاقین برای کشت آن پول های هنگفتی را هزینه کنند و کوکنار نیز آماده حاصل دهی شود.

گزارش: صادق رشتینی

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG