لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

مقامات: بازسازی سرک هرات – اسلام قلعه ده میلیون دالر هزینه می‌بردارد


سید عبدالله حمایت، رئیس فواید عامه هرات. April 28 2019
سید عبدالله حمایت، رئیس فواید عامه هرات. April 28 2019

شاهراه هرات – اسلام قلعه مسیر انتقال اموال وارداتی ایران به ولایت هرات می‌باشد. عبور موترهای سنگین وزن باعث تخریب قسمت‌های از این شاهراه شده است.

بیشتر موترهای باربری در این مسیر، بیش از اندازه اموال را بارگیری می‌کنند، تا از پرداخت محصول به حکومت فرار کنند و به همین خاطر، یک قسمتی از عواید دولتی در مسیر شاهراه هرات – اسلام قلعه حیف و میل می‌شود.

سید عبدالله حمایت، رئیس فواید عامه هرات می‌گوید که بازسازی این شاهراه بیش از ۱۰ میلیون دالر هزینه دارد:

"دقیقا ۹۰ فیصد دلیل اصلی که شاهراه تخریب شده، موترهای سنگین وزن است و در حدود بالاتر شاید ۱۰ میلیون دالر هزینه ببرد تا سرک ترمیم شود و به حالت اساسی برگردد."

شاهراه هرات – اسلام قلعه ۱۲۰ کیلومتر طول دارد و در مسیر این شاهراه ترازوهای برای سنجش وزن موترهای باربری فعال است. اما رئیس فواید عامه هرات، ریاست گمرک را به بی‌پروایی در راستای کنترل وزن موترهای باربری متهم می‌کند.

هم چنین محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات، از تخریب قسمت‌های از شاهراه هرات – اسلام قلعه ابراز نگرانی می‌کند.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات
محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات

"سرکِ که برای مردم سهولت ایجاد کرده توسط موترهای سنگین بار غیر قانونی، تخریب شده، این باعث نگرانی مردم شده و نیاز است تا هر چه زودتر جلوگیری شود."

اداره گمرک هرات، مسئول کنترول دروازه‌‌های ورودی شاهراه‌های هرات - اسلام قلعه و هرات - تورغندی می‌‎باشد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که اداره محلی به ریاست گمرک دستور داده‌است که جلو ورود موترهای تناژ بلند را بگیرد.

وی گفت:

"هدایت جدی و تأکید مقام ولایت هرات به گمرک و مسئولین ذیربط این است تا از بارگیری موترها بیش از اندازه خود داری کنند، ترازوهای که است باید فعال شوند و در قسمت حفظ و مراقبت شاهراه‌ها هم جداً توجه شود.

مسئولان در ریاست فواید عامه هرات می‌گویند که به هزینه ۲۷ میلیون افغانی، تا سه ماه دیگر چهار کیلومتر در مسیر شاهراه هرات – اسلام قلعه بازسازی می‌شود.

اما در صورتی که جلو ورود موترهای سنگین وزن گرفته نشود، قسمت‌های زیادی از این شاهراه تخریب خواهد شد و آنگاه بازسازی این شاهراه سنگین خواهد بود.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG