لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

زلمی خلیل‌زاد با مقامات پاکستانی در مورد صلح افغانستان گفتگو می‌کند


الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی با زلمی خلیل‌زاد /Source: Pakistani Foreign Ministry (AFP)
الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی با زلمی خلیل‌زاد /Source: Pakistani Foreign Ministry (AFP)

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان وارد اسلام‌آباد شد و با مقامات پاکستان روی پروسه صلح افغانستان گفتگو می‌کند.

در این سفر الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی نیز با آقای خلیل‌زاد همراست.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از طریق تویتر این سفر آقای خلیل‌زاد را بخشی از مشورت‌های منظم در زمینه روابط دوجانبه و پروسه صلح افغانستان خوانده است.

آقای خلیل‌زاد قبل از سفر به اسلام‌آباد در یک مصاحبه اختصاصی با طلوع‌نیوز گفت که در اوضاع تغییر را مشاهده می‌کند و پاکستان برخی گام‌های مثبت را اتخاذ کرده است.

آقای خلیل‌زاد افزود:

"ما در وسط گفتگوها قرار داریم، گپ نهایی نشده و به نتیجه آخری نرسیده‌ایم. ما یک چانس می‌بینیم و یک فرضیه داریم که ممکن است از راه دیپلوماسی به یک نتیجه برسیم که تا حال از راه جنگ به آن نرسیده‌ایم، اما جنگ، ممکن است باعث به وجود آمدن این چانس شده باشد. ما این فرضیه و چانس موجود را امتحان می‌کنیم و نسبتاً خوشبین هستم."

خلیل‌زاد قبل از سفر به اسلام‌آباد در یک مصاحبه اختصاصی با طلوع نیوز
خلیل‌زاد قبل از سفر به اسلام‌آباد در یک مصاحبه اختصاصی با طلوع نیوز

آقای خلیل‌زاد که به سلسلۀ تلاش‌های صلح افغانستان، دور هفتم مسافرتش را به منطقه آغاز کرده است، در گذشته گفته بود که پناهگاه تروریستان در قلمرو پاکستان است.

وی هشدار داده بود که اگر در عملکرد اسلام‌آباد در برابر کابل تغییر وارد نشود، روابط پاکستان و ایالات متحده امریکا بهبود نخواهد یافت.

این سفر آقای خلیل‌زاد به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً عمران خان صدراعظم پاکستان در جریان مسافرتش به چین از آغاز تلاش‌های واقعی پاکستان در مورد تأمین صلح در افغانستان، سخن گفته است.

مقامات پاکستان قبلاً نیز بارها از تلاش‌های صادقانه در زمینه برقراری صلح در افغانستان سخن گفته اند، اما نقش پاکستان در این پروسه، همیشه مورد انتقاد مقامات افغانستان، قرار داشته است.

عبدالقیوم سجادی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، لازم است تا فشارهای بیشتر بر اسلام‌آباد وارد شود.

آقای سجادی افزود:

"متأسفانه هنوز هم در مورد صلح افغانستان یک اجماع نظر یا توافق منطقوی وجود ندارد، کدام علامت از تغییر در موقف پاکستان هم در قبال صلح افغانستان مشاهده نمی‌شود، بناءً لازم است تا گفتگوهای بیشتر انجام داده شود."

این در حالیست که روزنامه بریتانیایی دیلی میل در مورد تلاش‌های آقای خلیل‌زاد برای ایجاد یک اجماع منطقوی برای صلح افغانستان، با اشاره به اجلاس اخیر سه جانبه بین امریکا، روسیه و چین در مسکو نوشته است که ایالات متحده امریکا برای ختم منازعه در افغانستان، توافق رقبایش یعنی چین و روسیه را حاصل کرده است.

چین یک متحد کلیدی منطقوی پاکستان محسوب می‌شود.

آقای خلیل‌زاد بعد از ملاقات با نماینده‌گان خاص روسیه و چین برای افغانستان، نشست اخیر در مسکو را یک پیشرفت مهم خوانده است.

در اعلامیه پایانی این نشست نیز روی پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید شده است.

XS
SM
MD
LG