لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

اطلاعات و فرهنگ: تصویر نماینده‌گان طالبان در پس‌زمینه نشرات تلویزیون ملی غیر قانونی است


آرشیف، سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ. 07 April 2019
آرشیف، سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ. 07 April 2019

وزارت اطلاعات و فرهنگ نمایش تصویر شماری از نماینده‌های طالبان در پس‌زمینه نشرات تلویزیون ملی در روز نخست لویه جرگه مشورتی صلح را غیر قانونی می‌خواند.

این تصویر برای تلویزیون ملی درد سرساز شد.

سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، در پیوند به این کار تلویزیون ملی مشکلاتی که پدید آمده خاموش نمانده‌اند و به این رسانه گوشزد کرده‌اند.

وی گفت:

"این نوع اقدامات می‌تواند یک نوع ترفیع جایگاه و مقام طالبان و یا تبرئه گروه طالبان باشد که این اشکال وارد است، طبعاً وزارت تذکرات مورد نیاز را برای‌شان ارائه خواهد کرد، دو بنر را برای‌شان فرستادیم و مشکلاتی که در آن وجود داشت برای‌شان یادآور شدیم، برای کسانی‌که دست به جنایت می‌زنند و نظام سیاسی را قبول ندارند، نباید تربیون داده شود."

در روز نخست برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، تلویزیون ملی تصویرهایی را در پس‌زمینه نشرات پخش زنده‌اش بازتاب داد.

در این پس‌زمینه رئیس جمهور غنی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، شیر محمد عباس ستانکزی و عبدالسلام حنفی نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک صف و دو زن رو پوشیده در عقب رئیس جمهور نمایش داده شده اند.

این پس‌زمینه واکنش‌های گوناگون را در شبکه‌های اجتماعی به همراه شد.

پس از واکنش‌ها در این باره، تلوزیون ملی تنها دو تصویر چند زنِ از نسل مدرن‌تر را نیز کنار تصویرهای گذشته در پس‌زمینه جا داد، اما تغییراتی دیگری در آن وارد نکرد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، تلویزیون ملی در حال حاضر به‌حیث یک رسانه مستقل فعالیت می‌کند و این وزارت هیچگونه نظارتی بر کارکرد آن ندارد.

در این میان، صدیق‌الله توحیدی رئیس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید، حتی اگر تصویرهای نخست در پس‌زمینه نشرات تلویزیون ملی بازگو کنندۀ آسیب پذیری خانم‌ها از سوی دولت و یا مخالفان بوده باشد باز هم پیام خوبی ندارد.

آقای توحیدی می‌گوید ممکن این کار از روی نا آگاهی مسئولان جدید این تلویزیون بوده باشد که با پالیسی نشراتی این رسانه دولتی آشنایی کامل ندارند.​

آرشیف، صدیق‌الله توحیدی رئیس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران
آرشیف، صدیق‌الله توحیدی رئیس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران

آقای توحیدی می‌افزاید:

"بزرگ نمایی نماینده‌گان طالبان در کنار رئیس جمهور غنی معنی دو حکومت، دو اداره و دو نظام را نشان می‌داد و باید کسانیکه این طراحی را انجام دادند به این مسئله پی می‌بردند که حکومت یک حکومت است و یک قانون دارد و حالا مناطق که تحت اداره طالبان است به این معنی نیست که دو حکومت باشد و هیچ کشوری تا کنون این گروه را به رسمیت نشناخته است."

با این وصف، یکی از نگرانی‌های زنان در ماه‌های پسین حفظ دستاوردها و حضور مشارکت سیاسی در گفتگوهای صلح با طالبان بوده است.

حکومت بارها گفته که حضور و نقش سیاسی زنان اولویت این گفتگوها است.

اما شماری از روانشناسان می‌گویند که بازتاب چنین تصویرها همزمان با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، از لحاظ روانی پیامد خوبی برای زنان فعال در جامعه ندارد.

شرف‌الدین عظیمی یکی از روانشناسان می‌افزاید:

"متأسفانه این بنر نشان می‌دهد که زن و طفل باز هم قربانی خواهند بود و مصون نیست زنان، همانگونه که شما در تصویر دیدید متأسفانه عملاً بعضی چیزها را شاهد خواهید بود که به نفع زنان و کودکان نخواهد بود و هنگامیکه شما اینگونه کاری را انجام می‌دهید، طبعاً به گونه ناخودآگاه به روحیه زنان تأثیر دارد و نگرانی‌های قشر روشنگر را به همراه خواهد داشت."

طراحی پس‌زمینه تلویزیون ملی با نمایش چهره‌های نماینده‌گان طالبان و زنان روی پوشیده در عقب رئیس جمهور تنها با واکنش در شبکه‌های اجتماعی و یا وزارت اطلاعات فرهنگ خلاصه نمی‌شود.

شکریه جلال‌زی یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید، این کار می‌تواند هشداری برای زنان فعال در جامعه باشد و تلویزیون ملی باید در پیوند به اینکه هدف بازتاب چنین تصویر چه پیامی به همراه داشته است؟ پاسخ دهد.

خواستیم در این باره دیدگاه مسئولان تلویزیون ملی را نیز داشته باشیم، اما آنان در این باره حاضر به گفتگو نشدند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG