لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

توقف موترهای اموال تجارتی در دروازه‌های کابل میلیون‌ها افغانی زیان‌ وارد کرده‌است


آرشیف/ موترهای باربری در تورخم سال 2018 میلادی/ Source: Qazi Rauf (AP)
آرشیف/ موترهای باربری در تورخم سال 2018 میلادی/ Source: Qazi Rauf (AP)

شماری از تاجران و راننده‌های موترهای باربری می‌گویند، به‌خاطر متوقف شدن موترهای حامل اموال تجارتی در دروازه‌های ورودی شهر کابل میلیون‌ها افغانی متضرر شده‌اند.

آنان روز سه شنبه «۱۰ ثور ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفتند، این موتر‌ها حامل میوه، گوشت مرغ و برخی مواد اولیۀ دیگر می‌باشد، اما به‌خاطر مسدود بودن راه‌ها بیشتر آن خراب شده و قابل استفاده نمی‌باشد.

رحمان حمیدی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که ده‌ها موتر که گوشت مرغ بار است در این‌جا متوقف شده و اگر به زودی برایش اجازه ورود ندهند تمام گوشت‌ها خراب می‌شوند.

حمیدی می‌افزاید:

"این موتر‌های یخچالی مربوط ما است، گوشت بار شده و از سه روز بدین‌سو این‌جا متوقف شده، مشکل اقتصادی از یک‌سو و مشکل گوشت مرغ از سوی دیگر، اگر گوشت از یک هفته بیشتر در داخل یخچال بماند خراب می‌شود، همین حالا هم در موتر گوشت مرغ خراب شده است."

در کنار تاجران افغان شماری از راننده‌گان موتر‌های باربری که موترهای‌شان از سه الی چهار روز بدین‌سو در دروزاه ورودی پلچرخی کابل متوقف است نیز شکایت‌های دارند.

اباسین و رحمان‌گل دو تن از آن‌ها می‌گویند:

"موترم کیله بار شده و اگر اجازه ندهند تمام کیله‌ها خراب می‌شود، حالا هم نصف آن خراب شده است."

"من از جلال‌آباد تربوز آورده‌ام، حالی هم سرنوشت ما معلوم نیست، ۷۰ الی ۸۰ هزار افغانی متضرر شدیم."

به دلیل برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، بیش از صدها موتر حامل اموال تجارتی تاجران در پشت دروازه‌های ورودی شهر کابل توقف داده شده‌ اند.

در عین حال راننده‌های این موترها پول مصارف هوتل‌ها را نداشته و با امکانات ناچیز غذا آماده کرده و شب‌ها را هم در داخل موترهای‌شان سپری می‌کنند.

محمدگل می‌گوید:

"شب زیر آسمان کبود هستیم، اگر هوتل برویم باید شب ۵۰۰ افغانی بپردازیم و ما توان آن را نداریم، کچالو و غیره پخته کرده می‌خوریم."

متوقف شدن موترهای باربری در دروازه‌های ورودی شهر کابل علاوه بر تاجران و راننده‌ها شماری از دکانداران را در شهر کابل نیز متضرر ساخته است.

آرشیف/ مندوی کابل
آرشیف/ مندوی کابل

رحیم یک تن از ترکاری فروشان شهر کابل در این باره می‌گوید:

"روی قیمت‌ها تأثیر زیاد گذاشته، مثلاً قبلاً بادنجان رومی را سیر ۲۵۰ افغانی می‌خریدیم، اما حالا ۴۰۰ افغانی می‌خریم و ما کیلوی ۸۰ افغانی می‌فروشیم که قبلاً ۶۰ افغانی بود."

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت صنعت و تجارت را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

با این همه اتاق تجارت و صنایع در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، متوقف شدن موتر‌های باربری در چهار دروازه شهر کابل به‌خاطر برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح زیان‌های زیادی را برای تجار و سکتور خصوصی وارد کرده است.

توفیق داوری معاون این اتاق می‌گوید:

"بناً به توقف این اموال در دروازه‌های کابل نهایت مشکل‌ساز برای سکتور خصوصی و مردم افغانستان بوده است."

این در حالیست که پیش از این نیز تاجران افغان به دلیل نبود امنیت، مشکلات ترانزیتی و چالش‌های سیاسی افغانستان با کشور‌های همسایه زیان‌های زیادی مالی را متضرر شده اند.

اما مقامات حکومتی همواره گفته اند که برای برطرف ساختن چالش‌های تاجران تلاش‌ها ادامه دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG