لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

امتحان کانکور در ولایت هرات برگزار شد


دختران در هرات در حال ورود به پوهنتون این ولایت برای شرکت در امتحان کانکور. May 01 2019
دختران در هرات در حال ورود به پوهنتون این ولایت برای شرکت در امتحان کانکور. May 01 2019

امتحان کانکور روز دوشنبه در ولایت هرات برگزار شد و تا سه روز آینده ادامه دارد.

مسئولان می‌گویند نزدیک به دوازده هزار تن از متقاضیان در این امتحان شرکت می‌کنند که شصت و پنج درصد‌شان را دختران تشکیل میدهند.

در حدود چهار هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم، در روز نخست امتحان کانکور در هرات، در مقابل درب ورودی پوهنتون دولتی این ولایت برای رفتن بر سر امتحان لحظه شماری می‌کنند.

دلهره و هراس از چهره‌های این متقاضیان از دور نمایان هست و زحمت چندین ساله آن‌ها، در این روز آزمایش می‌شود.

دغدغه اصلی این متقاضیان، برگزاری امتحان شفاف و بدون تلقلب است. عبدالغیور خموش، رئیس اداره ملی امتحانات کانکور می‌گوید که استفاده از سیستم بایومتریک شفافیت در امتحان کانکور را تضمین می‌کند:

"سه روز قبل پروسه بایومتریک آغاز شد و ظرف سه روز توانستیم که ۱۲ هزار داوطلب که به این پروسه اشتراک می‌کنند و تمام بایومتریک از این‌‌ها تکمیل شود و امروز نخستین روز امتحانات آن خواهد بود. انشاالله که با همان آمادگی‌های قبلی مطمین هستیم که با فضای بسیار شفاف، برگزار خواهد شد و در این پروسه خوشبختانه تعداد خواهرهای ما بیشتر از برادران ما است."

مسئولان پوهنتون هرات می‌گویند که در سال جاری بیش از ۳۸۰۰ محصل جدید جذب این پوهنتون می‌شوند.

اما کمبود امکانات و تشکیلات از جدی‌ترین مشکل پوهنتون هراتشمرده می‌شود.

عبدالله فایز، رئیس پوهنتون هرات تأکید دارد که باید وزارت تحصیلات عالی به این مشکلات نقطه پایان بگذارد، تا کیفیت تحصیل در این پوهنتون بلند برود:

"با ازدیاد محصل باید تشکیلات اداری و تشکیلات اکادمیک هم ازدیاد بشود و ما آرزو داریم در سال تحصیلی جدید، وزارت محترم تحصیلات عالی برنا‌مه‌های خوبی روی دست بگیرند و به اضافه هر محصل تعداد استادان را هم زیاد بسازند."

پوهنتون دولتی ولایت هرات، از پوهنتون‌های معتبر در سطح افغانستان شمرده می‌شود. بسیاری از جوانان، رویای تحصیل در این پوهنتون را در سر می‌پرورانند. اما رقابت برای قبولی در این پوهنتون، به دلیل بلند بودن نمره‌های رشته‌های تحصیلی، دشوار ولی ممکن است.

متقاضیان امیدوارند که بتوانند با گذر از امتحان کانکور به رشته‌های مورد علاقه‌شان در مؤسسات تحصیلات عالی افغانستان راه یابند.

نرگس سرداری، یاسمین یاسین زاده و فرزاد یوسفی:

"ما آمادگی زیاد گرفتم به خاطر امتحان کانکور، چون آینده آدم در این امتحان مشخص می‌شود."

"برای شفافیت این برنامه کانکور ما آرزومندیم که شفافیت واقعاً باشد، هیچ نقلی و هیچ چیزی صورت نگیرد، تا واقعاً حق به حق دار برسد."

"نتایج کانکور را نسبت به سال‌های قبل زودتر اعلام بکنند و نتایج هم با شفافیت اعلام شود."

در حال حاضر بیش از سیزده ده هزار محصل در رشته‌های مختلف در پوهنتون هرات مصروف تحصیل اند که نزدیک به شصت و پنج درصد آنان خارج از ولایت هرات اند.

افزایش محصلین و کمبود استادان از عمده‌ترین مشکلات این نهاد اکادمیک خوانده می‌شود.

مسئولین پوهنتون هرات می‌پذیرند که این مشکلات کیفیت تدریس را پائین آورده و آنان امیدوار اند که وزارت تحصیلات عالی افغانستان برای حل این مشکلات وارد اقدام شود.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG