لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

انتقاد خبرنگاران از اعمال محدودیت نیروهای امنیتی در جریان پوشش خبری لویه جرگه


خبرنگاران در نزدیک خیمه لویه جرگه برای پوشش خبری آن. May 01 2019
خبرنگاران در نزدیک خیمه لویه جرگه برای پوشش خبری آن. May 01 2019

خبرنگاران از آنچه اعمال محدودیت و برخورد نا مناسب از نیرو‌های امنیتی در جریان پوشش خبری لویه جرگه مشورتی صلح با خود می‌خوانند، انتقاد می‌کنند.

به گفته این خبرنگاران، در کنار برخورد نا مناسب از سوی بخش‌های امنیتی، به آنان اجازه داده نمی‌شود تا دسترسی کامل به لویه جرگه داشته باشند.

خبرنگاران پس از پنج ساعت انتظار برای داخل شدن به محل برگزاری لویه جرگه و گذشتن از چندین محل بازرسی امنیتی با برخورد لفظی بخش امنیتی روبرو می‌شوند.

یکی از ماموران امنیتی تیلیفون خبرنگار بی‌بی سی را به اتهام فلم برداری این صحنه ضبط می‌کند و صدا می زند: "اجازه ندهید هیچ کس را، بروید تحریم می‌کنید هر چه می‌کنید بکنید، خاموش کن که تیلیفونت را قید می‌کنم"

سر انجام با پا در میانی چند مسئول بخش مطبوعات ریاست جمهوری و شورای عالی صلح این جنجال به پایان رسید.

احمد جواد و خالد نیکزاد دو خبرنگار که برای پوشش خبری لویه جرگه آمده اند چشم دید‌ شان را نسبت به اعمال محدودیت و سانسور این گونه بیان کردند:

"هر چند برای ما کارت پوشش لویه جرگه داده بودند اما زمانی که ما را داخل می‌برند در یک محدوده کوچک می‌برند و ما را نمی‌گذارند که در گرفتن اطلاعات دست باز داشته باشیم."

"خبرنگاران برای پوشش این جرگه با محدودیت‌ها و سانسور‌های روبرو اند، بیشتر این‌ها «مسئولین برگزاری لویه جرگه» کوشش می‌کنند که به اشتراک کننده‌ها بسیار کم دسترسی داشته باشند."

خبرنگاران در نزدیک خیمه لویه جرگه برای پوشش خبری آن. May 01 2019
خبرنگاران در نزدیک خیمه لویه جرگه برای پوشش خبری آن. May 01 2019

برخورد ماموران امنیتی با خبرنگاران سبب شد که خبرنگاران حدود یک ساعت دیرتر به محل برگزاری لویه جرگه برسند.

خبرنگاران زمانی که به محل کار کمیته‌ها رسیدند، بسیاری از اعضای کمیته‌ها کار‌های‌شان به پایان رسیده و محل را ترک کردند.

تا حال مشخص نیست ماموران امنیتی که با خبرنگاران برخورد لفظی کردند مربوط کدام نهاد می‌شوند.

هر چند برخی خبرنگاران در ساحه ادعا کردند که این ماموران مربوط قطعه محافظت رئیس جمهور می‌شوند اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در تماس تیلیفونی به خبرنگار رادیو آزادی گفت، محافظین رئیس جمهور در تأمین امنیت لویه جرگه دخیل نیستند.

وزارت داخله در این باره ابراز نظر نکرد و اما یک منبع در ارگ ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته که این ماموران امنیتی مربوط رجال برجسته و ریاست دهم امنیت ملی می‌شوند.

در همین حال محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه بابت برخورد نا مناسب از سوی نیرو‌های امنیتی با خبرنگاران، عذر خواهی کرد.

آقای داوودزی روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری در جواب به سؤال خبرنگار رادیو آزادی گفت:

"اگر برخورد نادرست همراه شما شده باشد معذرت می‌خواهم، باید اصلاح شود امروز و فردا و پس فردا، در این مورد همکاران باید کوشش کنند که تکرار نشود این وضعیت و ما به آزادی بیان و رابطه با مطبوعات عقیده داریم."

این در حالی است که از روز اول برگزاری لویه جرگه تا حال «روز سوم» فقط سه بار تحت شرایط خاص، به خبرنگاران اجازه داده شد تا به محل برگزاری لویه جرگه بروند.

خبرنگاران می‌گویند، در این سه بار مسئولین امنیتی و کمیسیون برگزاری لویه جرگه مانع پوشش کامل خبری لویه جرگه شده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG