لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

پاسخ ریاست اجرائیه به سیگار: دستاوردها قربانی صلح نخواهند شد


آرشیف/ امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
آرشیف/ امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

حکومت افغانستان در پاسخ به نگرانی‌های سیگار می‌گوید که تمامی دستاوردهای ۱۸ ساله در مذاکرات صلح محفوظ است و قربانی صلح نخواهند شد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج‌شنبه «۱۲ ثور ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت، صلح که عقب‌گرد داشته باشد، مورد قبول دولت و ملت افغانستان نیست.

او افزود:

"صلحی که به قیمت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم باشد از دید دولت و مردم افغانستان صلح نه، بلکه یک عقب‌گرد است. ما به هیچ صورت ارزش‌ها را قربانی مذاکره با مخالفین مسلح دولت نمی‌کنیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم."

اداره سرمتفش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش تازه‌اش از پیامدهای ناگوار در پیوند به صلح هشدار داده‌است.

در این گزارش آمده‌است، اگر با طالبان معامله صلح صورت گیرد، ممکن حقوق بشر به خصوص حقوق زنان متأثر شود.

در بخش دیگر این گزارش گفته شده‌است، پس از معامله صلح شاید سرمایه گذاری‌های تعمیراتی امریکایی در این کشور متضرر شود و همچنان تشدد در این کشور ادامه یابد.

پیش از این مقام‌های افغان، فعالان زن و کشورهای متحد افغانستان مکرراً گفته اند که دستآوردهای افغانستان به خصوص حقوق بشر و حقوق زنان قربانی صلح با طالبان نخواهد شد.

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که هرچند از معامله صلح با طالبان نگرانی دارند، اما به باور آن‌ها شرایط تغییر کرده و حقوق زنان محفوظ خواهد بود.

آرشیف/ صفیه صدیقی یکی از فعالان افغان

صفیه صدیقی یکی از این فعالان می‌افزاید:

"خواسته یا نا خواسته نگرانی وجود دارد، اما زن امروز زن ۲۰ سال قبل نیست و طالبان امروزی هم طالبان ۲۰ سال قبل نیستند، جایگاه ما ثابت خواهد بود و صدای ما رسا."

خانم صدیقی تأکید دارد که باید در جریان گفتگوهای صلح با طالبان نقش زنان برجسته‌تر باشد و به صدای آن‌ها گوش داده شود.

کمیته‌های کاری جرگه مشورتی صلح نیز در کنار مسایل متعدد دیگر بر نقش زنان و دستآوردهای سال‌های گذشته در گفتگوهای صلح تأکید کرده اند.

این در حالیست که دور ششم گفتگو‌ها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر جریان دارد.

به عقیدۀ برخی منابع امریکایی این دور گفتگوها چهار مسئله اساسی یعنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ضمانت در زمینه تلاش‌های ضد تروریزم، آتش‌بس و آغار گفتگو با حکومت افغانستان می‌چرخد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG