لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

سمنگان، نگرانی از هدف تازه برای طالبان مسلح


ولایت سمنگان در نقشه عمومی افغانستان
ولایت سمنگان در نقشه عمومی افغانستان

اعضای شورای ولایتی سمنگان از افزایش ناامنی و بیشتر شدن حملات طالبان مسلح بر پوسته‌های امنیتی در ولسوالی‌های مختلف این ولایت شکایت می‌کنند و خواهان راه اندازی عملیات علیه این گروه شده‌اند.

حاجی راز محمد رئیس شورای ولایتی سمنگان در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که از دو هفته به این‌سو حملات طالبان بر پوسته‌های امنیتی در ولسوالی‌های درۀ صوف پائین، حضرت سلطان و دره زندان بیشتر از هر زمان دیگر شده‌است.

به‌گفته او طالبان شب گذشته به تاریخ ۴ ماه می ۲۰۱۹ بر ولسوالی روی دو آب ولایت سمنگان حملات گروهی مسلحانه انجام دادند.

رئیس شورای ولایتی سمنگان افزود، هم‌اکنون نیز درگیری میان نیروهای حکومتی و مخالفین مسلح دوام دارد.

او افزود:

"طالبان دو روز پیش بر ولسوالی روی دو آب حمله کرده بودند، شب گذشته هم حملات بر منطقه روی دو آب و ولسوالی دره صوف پائین داشتند. نا امنی‌ها بیشتر از گذشته شده و یکی از عوامل‌اش کمبود پرسونل امنیتی هم است."

رئیس شورای سمنگان مدعی است که طالبان در اختطاف افراد، قتل چهره‌های با نفوذ و باج‌گیری از پروژه‌های عام‌المنفعه نیز دست دارند.

فعالان مدنی در سمنگان نیز از افزایش نا امنی‌ها در این ولایت شکایت دارند و می‌گویند که به دلیل کمبود تشکیل نیرو های امنیتی فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در سمنگان در حال افزایش است.

وافی‌الله شاهرخی یکی از فعالان مدنی سمنگان به رادیو آزادی گفت که در حملات طالبان بر پوسته‌های امنیتی بیشترین تلفات را نیرو های خیزش مردمی و پولیس محلی متحمل می‌شوند، اما به‌گفته او مسئولان امنیتی از افشاء آمار چشم‌پوشی می‌کنند.

آقای شاهرخی در رابطه به نا امنی‌های جاری در سمنگان افزود:

"ما شاهد حوادث ناگوار در سمنگان بودیم، هم اتفاقات امنیتی و هم جنایی زیاد شده‌است. هم‌اکنون نیز جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی روی دو آب جریان دارد، در این نا امنی‌ها بیشتر خیزش‌های مردمی و نیروهای محلی کشته شدند."

هاشم بیان سخنگوی قوماندانی امنیه سمنگان با تأیید افزایش حملات طالبان بر پوسته‌های امنیتی می‌گوید که پولیس یک برنامه عملیاتی علیه مخالفین مسلح دولت را طرح‌ریزی کرده است و به زودی جهت سرکوب مخالفین در ولسوالی‌های دره صوف پائین، حضرت سلطان و سایر مناطق سمنگان، عملیات نظامی راه اندازی خواهد شد.

آقای بیان سخنگوی قوماندانی امنیه سمنگان ادعا در مورد کمبود پرسونل امنیتی در این ولایت را رد کرد.

به‌گفته سخنگوی پولیس سمنگان، شب گذشته به تاریخ ۱ ماه می ۲۰۱۹ نیز در نتیجه یک عملیات شب هنگام پولیس در ولسوالی روی دو آب سمنگان، چندین پناهگاه امن طالبان هدف قرار گرفت و در آن نزدیک به ۲۰ شورشی مسلح کشته شدند.

او افزود:

"در ولسوالی روی دو آب، صبح وقت عملیات داشتیم که در نتیجه آن ۱۸ تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. قوماندانی امنیه برنامه‌های دارد و عملیات‌های را در مناطق نا امنی به زودی راه اندازی خواهد کرد."

سمنگان از ولایت‌های نسبتاً امن افغانستان به شمار می‌رود، اما از چندی به این‌سو، شاهد تحرکات شورشیان بوده‌است.

همجواری این ولایت با کندز و بغلان که با فعالیت‌های گسترده طالبان مسلح روبه‌رو بوده اند، سمنگان را در مقایسه با گذشته آسیب‌پذیرتر ساخته‌است.

با آن‌که طالبان از سوی اعضای شورای ولایت سمنگان و شماری از فعالان به باج‌گیری از پروژه‌های عام‌المنفعه و آدم ربایی متهم شده اند، افراد این گروه چنین اتهام‌ها را رد می‌کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG