لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

واشنگتن پُست: جرگه پنج روزه یک پیام داشت


آرشیف/ تصویر از رونامه‌های بین المللی
آرشیف/ تصویر از رونامه‌های بین المللی

چند رسانه جهان به لویه جرگه مشورتی صلح تمرکز کرده اند.

  • روزنامه امریکایی واشنگتن پُست به اظهارات رئیس جمهور اشرف غنی پرداخته که روز جمعه در کابل گفت.

آقای غنی در پایان مراسم لویه جرگه مشورتی صلح گفت که ۱۷۵ تن از زندانیان طالبان را رها میکند.

رئیس جمهور افزود جرگه پنج روزه یک پیام داشت، این که تمامی افغان ها صلح میخواهند.

او برای صلح هم پیشنهاد کرد اما تاکید ورزید که این تصمیم نباید یک جانبه باشد.

واشنگتن پُست در اینجا می نویسد، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان چندین مرتبه به کشورهای مختلف سفر کرد و خواست تا به شمول روسیه و چین، یک تفاهم را برای بحث صلح افغانستان، میان همسایه های این‌کشور ایجاد کند.

در ادامه آمده که آقای خلیل‌زاد دور تازه گفتگوها با نماینده های طالبان را در قطر آغاز کرده اما به تحلیل مقاله نویس، گفتگوها روی خروج نیروهای امریکایی و این‌که در خاک افغانستان برای تروریستان پناهگاه امن داده نمی شود، متمرکز است.

روزنامه واشنگتن پسُت در اخیر این مطلب یاد آوری می‌کند که طالبان، سال‌ها برای اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده و سایر اعضای این گروه، پناهگاه امن داده بودند.

  • روزنامه بریتانیایی دیلی میل هم به پایان لویه جرگه مشورتی صلح و در خواست آتش بس از سوی شرکت کننده ها تمرکز کرده است.

در این نشست، بیش از سه هزار و دو صد تن که سی در صد شان‌را زنان تشکیل میدادند، از سرتاسر افغانستان اشتراک کردند.

به نوشته دیلی میل، با آن‌که در لویه جرگه بحث آتش بس در اولویت قرار داشت، طالبان در آن حضور نداشتند و در عوض، این گروه حملاتش را اخیراً در افغانستان افزایش داده است.

در ادامه آمده که در این اوآخر طالبان مسلح تلفات سرسام آوری به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده‌اند و نیمی از خاک افغانستان را به صورت نوسانی در اختیار دارند.

روزنامه به این هم پرداخته که در عین حال ایالات متحده امریکا تلاش‌ها را ادامه داده تا راه حل صلح آمیز را برای پایان دادن به بحران هفده ساله افغانستان دریابد.

دیلی میل به نقل از عاطفه طیب یکی از منشی‌های لویه جرگه مشورتی صلح نوشته که گفته است، آن‌ها برای افغانستان صلح پایدار می‌خواهند.

به گفته او، هیچ جنگ برنده و هیچ صلح بازنده ندارد بناءً همه اعضای لویه جرگه از طالبان میخواهند که به بحران پایان دهند و با پروسه صلح یکجا شوند.

XS
SM
MD
LG