لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

وزارت دفاع: داعش در کنر متحمل تلفات سنگین شده‌است


آرشیف: نیروهای افغان در ولسوالی کوت ننگرهار/ Source: AFP
آرشیف: نیروهای افغان در ولسوالی کوت ننگرهار/ Source: AFP

وزارت دفاع افغانستان از آغاز عملیات گسترده علیه گروه داعش در ولایت کنر خبر می‌دهد.

با آن که هنوزهم نگرانی‌ها در پیوند به فعالیت گروه داعش در ولایت کنر وجود دارد وزارت دفاع افغانستان می گوید که در نتیجه حملات هوایی نیروهای مشترک تلفات سنگین به این گروه وارد شده است.

محمد زبیر عارف معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در دو حمله هوایی نیروهای مشترک در ولسوالی چپه دره ولایت کنر ۴۳ جنگجوی داعش به شمول اتباع ازبکستانی و پاکستانی این گروه کشته شده‌اند.

او افزود:

"نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هر لحظه در تعقیب آن‌ها هستند و برای آنان اجازه نمی‌دهند که مرکز بگیرند در هر جای که باشند سرکوب می‌شوند ما عملیات‌های روزانه و ۲۴ ساعته علیه گروه داعش داریم و ما تلاش می‌کنیم که در هر جا که گروپ‌ها مراکز آن‌ها را از بین ببریم."

آقای زبیر همچنان گفت که نیروهای امنیتی افغان عملیات وسیع را در ولایت ننگرهار نیز علیه گروه داعش راه اندازی کرده که تلفات سنگین به اعضای این گروه وارد شده‌است.

به گفته آقای زبیر حالا تعداد اندک افراد وابسته به گروه داعش در برخی ساحات ولسوالی اچین ننگرهار فعالیت دارند اما عملیات علیه آنان ادامه دارد.

پیش از این به دلیل فعالیت گروه داعش ۳۰۰ خانواده از ولسوالی‌های شیرزاد و خوگیانی ولایت ننگرهار و حدود ۳۰۰۰ خانواده دیگر از ولسوالی چپه دره ولایت کنر بیجا شده اند.

شماری از اعضای شورای ولایتی و باشنده‌های کنر نیز از فعالیت گروه داعش در برخی ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

حاجی ملک شیرزمین یک عضو شورای ولایتی کنر در صحبت با رادیو آزادی گفت در حال حاضر افراد وابسته به گروه داعش در شش ولسوالی این ولایت فعالیت می‌کنند.

او افزود:

"اگر سرکوب نشوند آنان سرباز گیری می‌کنند و با تروریستان خارجی یکجا می‌شوند و به این ترتیب با استفاده از جغرافیای کنر مراکز آن‌را در اینجا ایجاد کنند که مردم ما از این ناحیه نگران هستند."

ولایت کنر در نقشه عمومی افغانستان
ولایت کنر در نقشه عمومی افغانستان

شماری از باشنده‌های کنر نیز از فعالیت‌های جنگجویان داعش در این ولایت ابراز نگرانی میکنند.

گل رحمان و شمس دو تن از باشنده‌های کنر:

"در این اوآخر افراد وابسته به گروه داعش فعالیت‌های شان‌را در ولسوالی چپه دره آغاز کرده و خانه‌های مردم را نیز به آتش کشیده اند و برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند."

"خواست ما از دولت این است که به‌خاطر سرکوب داعش در این مناطق عملیات وسیع را آغاز نماید تا مردم زنده‌گی راحت داشته باشند."

افراد وابسته به گروه داعش پنج سال قبل در شرق افغانستان به‌‌خصوص در ولایت ننگرهار تحرکات شان‌را آغاز کردند و بعداً از فعالیت‌های این گروه در ولایات شرقی و جنوب شرقی افغانستان نیز گزارش‌ها به نشر رسید.

تحرکات داعش در افغانستان نگرانی‌ها در سطح منطقه را نیز برانگیخت اما حکومت این کشور گفته است که داعش شدیداً سرکوب شده و به کلی نابود خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG