لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

اعضای جدید ولسی جرگه بخاطر انتخاب هیئت اداری با مشکل مواجه اند


آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان

با آغاز دور هفدهم تقنینی ولسی جرگه شماری از وکلا از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که بخاطر انتخاب هیئت اداری این جرگه باید نتایج انتخابات ولایت کابل هر چه زودتر اعلام شود.

آنان می‌گویند که تأخیر در نتایج انتخابات کابل کار‌های آن‌ها را به مشکلات مواجه ساخته است.

فاطمه عزیز یکی از اعضای ولسی جرگه جلسه روز شنبه را نیز غیر قانونی و خلاف اصول داخلی خواند:

"به نظر من جلسه امروز ما خلاف قانون اساسی و اصول داخلی است چرا که نخست باید اعضای هیئت اداری انتخاب شوند و اجندای نشست را نیز رؤسای کمیته‌ها انتخاب می‌کنند و باید ما اول انتخابات کنیم."

در همین حال مهرداد افضلی عضو دیگر این جرگه گفت، وکلای کابل یک بخشی از ولسی جرگه را تشکیل می‌دهند و باید هر چه زودتر نتایج آن اعلان شود.

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی ۳۲ ولایت به شمول حوزه سکهـ ها و کوچی‌ها را اعلان کرده‌است ولی نتایج نهایی ولایت کابل تاکنون اعلان نشده‌است.

انتخابات ولسی جرگه به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته در ۳۲ ولایت افغانستان برگزار گردید اما انتخابات ولایت کندهار با یک هفته تأخیر برگزار شد.

گفته می‌شود که انتخابات ولایت غزنی یکجا با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان پُر از تقلب و تخطی خوانده شده به همین خاطر اعضای قبلی کمیسیون مستقل انتخابات به سارنوالی معرفی شده و ممنوع الخروج اعلام گردیدند.

ولی اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، تلاش می‌کنند هر چه زودتر نتایج انتخابات کابل را اعلان کنند.

حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون در صحبت به رادیو آزادی گفت هر زمانی‌که فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی با آن‌ها شریک شود، نتایج را اعلان خواهند کرد.

آرشیف، صندوق‌های اوراق رأی‌دهی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف، صندوق‌های اوراق رأی‌دهی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی می‌گوید کمیسیون شکایات در این مورد بررسی‌هایش را آغاز کرده‌است:

"کمیسیون شکایات بررسی‌های خود را آغاز کرده‌است. هر چه که زودتر کمیسیون شکایات بتواند به شکایت‌ها رسیدگی کند و پایان دهد و برای ما نتایج نخست را تأیید کند ما در وقت کم نتایج را اعلان می‌کنیم."

تلاش کردیم در این مورد نظر کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح دور ۱۷م شورای ملی از نبود نماینده‌های کابل ابراز ناامیدی کرد و تأکید نمود که نتایج کابل باید هر چه زودتر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان شود.

شفیع کریمی

XS
SM
MD
LG