لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

غرب و اتحادیه اروپا از یک تصمیم امریکا در ارتباط با ایران ابراز تأسف نمودند


آرشیف/ شهر تهران پایتخت ایران/ Source: Brendan Smialowski (AFP)
آرشیف/ شهر تهران پایتخت ایران/ Source: Brendan Smialowski (AFP)

غرب و اتحادیه اروپا از این‌که واشنگتن معافیت‌ها به ارتباط توافقنامه اتمی ایران و تجارت نفت این کشور را تمدید نکرد ابراز تأسف و نگرانی نمودند.

اتحادیه اروپا و وزیران خارجۀ بریتانیا، فرانسه و جرمنی از این که امریکا معافیت‌های مربوط به توافقنامه اتمی سال ۲۰۱۵ و استثناهای دیگر به ارتباط صادرات نفت ایران را تمدید نکرد ابراز نگرانی کردند.

اتحادیه اروپا و سه کشور امضأ کننده این توافقنامه در اعلامیه مشترک روز شنبه گفتند که این تصمیم امریکا آن‌ها را نا راحت ساخته‌است.

در اعلامیه گفته شد که دور ساختن تعزیرات مربوط به فعالیت های اتمی یک بخش اساسی توافقنامه است که هدف ازآن نه تنها تاثیر مثبت بر تجارت و روابط اقتصادی با ایران بوده بلکه تاثیر گذاری مثبت بر زنده‌گی ایرانیان نیز می باشد که مهمتر از همه است.

به اساس توافقنامه اتمی سال ۲۰۱۵ که امریکا در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و جرمنی با ایران امضأ کردند تهران پذیرفت که برنامه اتمی خود را در بدل دور ساختن تعزیزات محدود می‌سازد.

اما رئیس جمهور دونالد ترمپ سال گذشته از این توافقنامه خارج شد و تعزیرات بر ایران را از سرگرفت ولی برخی معافیت‌ها و استثنآت را نیز پذیرفت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در واشنگتن
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در واشنگتن

رئیس جمهور امریکا گفت که ایران با حمایت از شبه نظامیان در شرق میانه و انکشاف برنامه راکتی خود روح توافقنامه را شکستانده‌است.

اما تهران این اتهامات را رد کرد.

ایران و دیگر کشورهای امضأ کننده با مخالفت در برابر این اقدام واشنگتن گفتند که به توافقنامه پابند می‌مانند.

به اساس گزارش مفتشان، ایران برنامه اتمی خود را در چهارچوب توافقنامه نگهداشته است.

طبق این توافقنامه به ایران اجازه داده شده که تا ۳۰۰ کیلوگرام یورانیم غنی شده تا ۳.۶۷ فیصد را نگهدارد و این فیصدی بسیار پایینتر از سطح مورد نیاز برای اسلحه اتمی می‌باشد.

همچنین به ایران اجازده داده شده تا یورانیم غنی شدۀ بیشتر از این سطح را در بازارهای جهانی در بدل یورانیم طبیعی بفروشد.

این هم پذیرفته شد که ایران می‌تواند آب‌های سنگین اضافی تولید شده در پروسه غنی سازی را در سلطنت عمان نگهداری کند.

امریکا روز جمعه اعلان کرد که دو استثنای پذیرفته شده به ارتباط فعالیت اتمی ایران را تمدید نمی کند تا این کشور از غنی سازی سطح پائین یورانیم دست بردارد.

وزیر خارجه مایک پومپیو گفت که امریکا هرکسی را که در تجارت یورانیم غنی شده و نگهداری آب سنگین با ایران داد و معامله کند تعزیر خواهد کرد.

واشنگتن پنج معافیت دیگری را که در مورد برنامه اتمی ملکی ایران پذیرفته بود تا نود روز تمدید کرد.

کار در پایگاه اتمی بوشهر و تأسیسات غنی سازی فوردو و آراک وریکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهد داشت.

علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران روز شنبه گفت که این کشور علیرغم تعزیرات واشنگتن به غنی سازی یورانیم در حدود توافقنامه ادامه خواهد داد.

آژانس خبررسانی ایسنا از قول آقای لاریجانی منتشر ساخت که گفته است: "ایران طبق توافقنامه می‌تواند آب سنگین تولید کند که این کار نقض توافقنامه نیست لذا ما به فعالیت های غنی سازی ادامه میدهیم."

قدرت های غربی و اتحادیه روز شنبه از این که واشنگتن معافیت های پذیرفته شده به ارتباط تجارت نفت ایران را هم تمدید نکرد ابراز نگرانی و تاسف کردند.

امریکا اوایل هفته گذشته گفت که استثنآت را که به ارتباط صادرات نفت ایران به هشت کشور پذیرفته بود تمدید نمی کند.

امریکا می خواهد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

XS
SM
MD
LG