لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

یوناتید پریس انترنشنل: طالبان زیر فشار چین و روسیه قرار گرفته‌اند


  • یوناتید پریس انترنشنل

نشریه یوناتید پریس انترنشنل در شماره اخیر خود با اشاره به تصامیم لویه جرگه مشورتی اخیر صلح می‌نویسد که نخبگان افغان خواهان آتش‌بس شدند ولی طالبان اصرار می‌ورزند که نخست نیروهای امریکایی از کشور خارج شوند.

نشریه می افزاید که طالبان می‌خواهند که گفتگوی بین‌الافغانی را تا خروج قوای امریکایی از افغانستان تأخیر کنند ولی به نوشته نشریه چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر طالبان را زیر فشار قرار داده‌اند که تقاضای امریکا برای صلح را همین اکنون بپذیرند.

نشریه می‌افزاید که صدها زن در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک کرده خطوط سرخ را برای مذاکرات صلح با طالبان ترسیم نمودند.

نشریۀ یونایتد پریس انترنشنل از قول سیمین نوری رئیس یکی از کمیته‌های این جرگه می‌نویسد که با خروج قوای بین‌المللی از افغانستان دستآوردهای حقوق زنان نباید به فراموشی سپرده شود و ما نباید به پذیرش مظالم دوران گذشته وادار ساخته شویم.

عبدالحنان رئیس یکی دیگر از کمیته‌های جرگه به نشریه گفته‌است که هر دو طرف درگیر جنگ باید آتش‌بس کنند.

محمد قریشی یک اشتراک کننده دیگر این جرگه به یونایتد پریس انترنشنل گفته که چون افغانان روزمره بی‌موجب کشته می‌شوند یک آتش‌بس بدون قید و شرط باید اعلان شود.

ولی نشریه در عین حال به اعلامیه طالبان نیز اشاره می‌کند که بعد از پایان این گردهمایی نشر شد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان این جرگه را فرمایشی خوانده گفت که جهاد در ماه مبارک رمضان بیشتر ثواب دارد.

  • اندیپندنت

روزنامه بریتانوی اندیپندنت نیز در شمارۀ اخیر خود یک مطلب در بارۀ اشتراک زنان در لویه جرگه مشورتی صلح نشر کرده‌است.

چند نفر از زنان که در این گردهمایی اشتراک داشتند به روزنامه شکایت کرده گفته اند که کدام توجه خاص به آن‌ها صورت نگرفت و در حاشیه قرار داده شدند.

آن‌ها به روزنامه گفته‌اند که از سوی مردان نه بلکه از جانب پولیس زنانه و دیگر زنان با آن‌ها در جرگه بدرفتاری شده‌است.

اندیپندنت از قول شاهدان عینی می‌نویسد که در روز دوم جرگه هنگامی‌که یک زن سخنرانی داشت یک مرد او را مخاطب قرار داده گفت که شما را به صلح چه کار؟ جای شما آشپزخانه است.

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گفت که از جمله حدود ۳۲۰۰ عضو این جرگه سی فیصد زنان بودند.

XS
SM
MD
LG