لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

امریکا منابع اضافی نظامی را به شرق میانه می‌فرستد


قصر سفید می‌گوید، ایالات متحده امریکا منابع اضافی نظامی را به شرق میانه اعزام می‌کند و این حرکت را یک پیام آشکار به ایران خوانده‌است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی قصر سفید در یک اعلامیه گفته است که بر اساس دلایل مختلف، کشتی طیاره بردار یو اس اس ابراهام لینکلن، گروهی از طیارات بمب افگن و شکاری به منطقه قوماندانی مرکزی ایالات متحده امریکا اعزام می‌شود.

آقای بولتون گفته است، هدف اعزام این منابع نظامی به شرق میانه ارسال "یک پیام آشکار، خالی از اشتباه و سوءتفاهم به رژیم ایران است که هر نوع حمله بالای منافع امریکا و یا متحدان آن سرسختانه پاسخ داده خواهد شد."

به گفته مشاور امنیت ملی قصر سفید "ایالات متحده امریکا در پی جنگ با ایران نیست، اما کاملاً آماده است تا به هر نوع حمله اگر توسط نیروهای نیابتی، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و یا اردوی ایران باشد، پاسخ سرسختانه دهد."

یک مقام امریکایی که از افشای نام‌اش خودداری کرده به آژانس خبری رویترز گفته است که انتظار حمله بر نیروهای امریکایی برده نمی‌شود.

اعلام در مورد اعزام منابع اضافی به شرق میانه در حالی صورت گرفت که واشنگتن فشارها را بر ایران افزایش داده است تا آنچه که "فعالیت‌های بدخواهانه" ایران خوانده می‌شود، از منطقه برچیده شود.

واشنگتن در سال گذشته میلادی از توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ میلادی هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های شدید اقتصادی را دوباره بر آن کشور وضع کرد.

اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در اوایل هفته گذشته اعلام کرد که استثناآت پذیرفته شده (معافیت از تحریم ها) در مورد خریداری نفت از ایران برای هشت کشور به شمول ترکیه، کوریای جنوبی و چاپان را تمدید نمی‌کند.

این معافیت برای این کشورها اجازه خریداری نفت از ایران را با وصف تحریم‌های جاری ایالات متحدۀ امریکا، داده بود.

هدف عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها رسانیدن صادرات نفت ایران به صفر خوانده شده‌است.

این در حالیست که اتحادیه اروپا و سه کشور امضا کننده توافق‌‍‌‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران، از این‌که واشنگتن معافیت از تحریم‌ها را تمدید نکرده‌است، ابراز تأسف کرده‌اند.

امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران دیروز گفت که ایران همه منابع‌اش را منسجم ساخته است تا نفت خود را در بازارهای خاکستری (غیر رسمی) به فروش برساند.

معاون وزیر نفت ایران هم‌چنان گفته است، ایران این کار را بدون در نظرداشت تحریم‌های ایالات متحده امریکا بر این کشور انجام خواهد داد.

XS
SM
MD
LG