لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

لت‌و‌کوب مهاجر افغان در ترکیه؛ پولیس دو تن را بازداشت کرد


نمای از شهر انقره پایتخت ترکیه
نمای از شهر انقره پایتخت ترکیه

پولیس ترکیه دو تن را به اتهام لت‌و‌کوب یک مهاجر افغان بازداشت کرده‌است.

اخیراً در صفحات اجتماعی ویدیوی به نشر رسیده که در آن جریان لت‌و‌کوب یک جوان افغان از سوی چند تن از شهروندان ترکیه را نشان می‌دهد.

این ویدیو که توسط موبایل ضبط شده در آن جوانان ترکی مهاجر افغان را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند.

جنرال قونسل افغانستان در استانبول می‌گوید، تا هنوز تاریخ دقیق این حادثه مشخص نشده، اما دو روز پیش قونسلگری افغانستان اطلاع حاصل کرد که یکی از جوانان افغان در ولسوالی چایا در ولایت افیون ترکیه مورد لت‌و‌کوب گروهی از سوی "جوانان بی‌بند و بار ترکی" قرار گرفته‌است.

زکریا بارکزی جنرال قونسل افغانستان در ترکیه
زکریا بارکزی جنرال قونسل افغانستان در ترکیه

زکریا بارکزی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، پس از دست به کار شدن قونسلگری افغانستان در استانبول پولیس ترکیه وارد عمل شده و دو تن از جوانان ترک را به اتهام دست داشتن در این رویداد بازداشت کرده‌است.

آقای بارکزی می‌افزاید:

"بالاخره دو نفر‌ شان دستگیر شدند و یک نفر‌ شان که زیر سن بود تحت ضمانت دوباره رها شد، ما این قضیه را با جدیت پیگیری می‌کنیم تا از وقوع چنین حادثات دل‌خراش در آینده جلوگیری صورت گیرد."

تا هنوز دلیل این لت‌و‌کوب مشخص نیست، اما جنرال قونسل افغانستان می‌گوید، از این‌که در ترکیه میزان بی‌کاری ۱۳ درصد است، در برخی موارد شامل شدن افغان‌ها در کار، برای برخی از جوانان ترکیه حساسیت برانگیز می‌شود.

پس از ایران و پاکستان ترکیه بیشترین مهاجرین و پناهجویان افغان را دارد.

بر اساس معلومات تقریباً ۲۰۰ هزار افغان در این کشور زنده‌گی می‌کنند که بخش اعظم‌شان به صورت غیر قانونی «از راه قاچاق» وارد ترکیه شده‌اند.

حضور افغان‌های که غیر قانونی وارد ترکیه شده اند در برخی موارد برای دولت ترکیه درد سر ساز نیز شده است.

شهر انقره پایتخت ترکیه
شهر انقره پایتخت ترکیه

اخیراً سه روز پیش در نتیجۀ درگیری میان دو گروه از مهاجران افغان در منطقه «ایسن یورت» شهر استانبول دو افغان کشته و یک افغان دیگر زخمی شده است.

زکریا بارکزی جنرال قونسل افغانستان می‌گوید، این درگیری بر سر یک دختر عربی اتفاق افتاده است.

او افزود:

"مسئله‌ای که جوانان افغان بالای آن دعوا داشتند، مسئله کدام دختری عربی بوده، این مسایل می‌تواند بسیار زیاد رویه ترک‌ها را در مقابل افغان‌ها تغییر دهد."

جنرال قونسل افغانستان در استانبول می‌گوید، در پیوند به این رویداد ۹ مهاجر افغان از سوی پولیس استانبول بازداشت شده که بررسی‌ها به گونه جدی در این باره جریان دارد.

در همین حال برخی فعالان امور پناهجویان در ترکیه می‌گویند، رفتار‌های غیر قانونی برخی مهاجران افغان در این کشور در برخی موارد حساسیت دولت و مردم ترکیه را بر می‌انگیزد.

فرحناز رحمانی فعال امور پناهجویان در ترکیه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"بدون شک که هر عمل عکس‌العمل را می‌داشته باشد، هر عمل غیر قانونی برخورد‌های قانونی را هم به دنبال می‌داشته باشد، به‌خاطر حفظ و دوام دوستانه میان دو طرف لازم است که جوانان وجیبه خود را انجام دهند و دست به اعمال غیر قانونی نزنند."

فرحناز رحمانی فعال امور پناهجویان در ترکیه
فرحناز رحمانی فعال امور پناهجویان در ترکیه

جنرال قونسل افغانستان در شهر استانبول ترکیه نیز از افزایش افغان‌های غیر قانونی در این کشور ابراز نگرانی کرده می‌گوید، رفتار‌های غیر قانونی برخی افغان‌ها سبب می‌شود تا روند زنده‌گی برای دیگر افغان‌ها را دشوار بسازد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG