لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

ناامنی‌ها سبب کاهش سرمایه گذاری در بلخ شده‌است


آرشیف، کانتینرهای اموال تجارتی در بندر حیرتان
آرشیف، کانتینرهای اموال تجارتی در بندر حیرتان

مسئولان اتاق تجارت زون شمال افغانستان می گویند که افزایش نا امنی در مسیر شاهراه های نمبر یک مزار- جوزجان و مزار- کابل باعث کاهش سطح سرمایه گذاری تجارتی شده است.

نصیر احمد قاسمی مدیر اجرائیه اتاق تجارت زون شمال به رادیو آزادی گفت که به دلیل حضور طالبان مسلح و حملات مسلحانه افراد ناشناس بر کاروان‌های انتقال مواد تجارتی در شاهراه‌های ولایت بلخ میزان سرمایه گذاری کاهش یافته است.

آقای قاسمی گفت اکثراً کالا های وارداتی از بنادر تجارتی حیرتان و آقنه از مسیر شاهراه‌های نمبر یک (مزار-جوزجان) عبور می‌کنند و به دلیل ناامنی تاکنون مخالفین مسلح چندین لاری مواد تجارتی را سرقت کرده‌اند.
آقای قاسمی افزود:

"شاهراه‌های ولایت بلخ که مزارشریف را با جوزجان و کابل وصل می‌کند به دلیل نا امنی برای اموال تجارتی خطرناک است و تجار ملی به خاطر چنین تهدیدات سطح واردات از کشورهای بیرونی را کاهش داده است."

مسئولان می گویند که طالبان از انتقال مواد تجارتی در ساحات نا امنی باج گیری نیز می کنند.

تاجران مواد نفتی و سایر اموال تجارتی نیز از گسترش نا امنی ها و بیشتر شدن حضور طالبان مسلح در شاهراه های مزار-جوزجان و مزار-کابل نگران هستند.

محمد کریم دولت زاده یکی از تاجران مواد نفتی بندر حیرتان به رادیو آزادی گفت که طالبان در شاهراه بندر حیرتان و آقنه تانکر های تیل را آتش می‌زنند و دزدان مسلح نیز در سرقت مواد تجاراتی دست دارند:

"شاهراه ها نا امن است و ما را خیلی نگران ساخته است. طالبان بر تانکر ها و لاری های اموال تجارتی حمله می کنند و آنان تانکر های تیل را آتش می زنند. موضوع ناامنی سبب شده است تا ما بیشتر اموال به کشور وارد نکنیم."

با این حال مقامات امنیتی بلخ با تأیید نا امنی در مسیر شاهراه نمبر یک این ولایت می گویند که با توجه به نگرانی های امنیتی تاجران، آنان فردا عملیات تصفیوی شاهراه مزار- جوزجان را آغاز می‌کنند.

عادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ در این باره گفت:
"نگرانی‌های تاجران بجا است در شاهراه‌های بلخ مخالفین فعالیت‌های داشته اند و ما در برخی نقاط آنان را سرکوب کردیم و در شاهراه مزار-جوزجان نیز فردا عملیات راه اندازی می‌شود تا اموال تجار از تهدید مصون شود."

تنها بلخ نیست که افزایش نا امنی‌ها بر فعالیت‌های تجارتی و سرمایه گذاری‌ها تاثیر منفی برجا گذاشته است، حضور پُر رنگ شورشیان مسلح در مسیر شاهراه کندز- کابل و کابل- کندهار نیز سطح واردات از طریق بنادر تجارتی را کاهش داده است.

طالبان مسلح پیش از این ادعا های باج گیری از تجار و حریق مواد تجراتی را رد کرده‌اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG