لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

واکنش وزارت خارجه افغانستان به تصمیم ایران در مورد اخراج مهاجرین افغان


ارشیف، هغه افغان کډوال چې له ایرانه راستانه شوي, December 3, 2017
ارشیف، هغه افغان کډوال چې له ایرانه راستانه شوي, December 3, 2017

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به سخنان اخیر معاون وزیر خارجه ایران تأکید دارد که باید با مهاجرین افغان به مثابه مهاجر برخورد صورت گیرد.

این وزارت در برابر سخنان معاون وزارت خارجه ایران مبنی بر این که تهران به دلیل افزایش تحریم‌ها ممکن است از مهاجرین افغان بخواهد تا این کشور را ترک کنند، واکنش نشان داد.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز پنج‌شنبه «۱۹ ثور ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که موضوع مهاجرین و تحریم‌های امریکا علیه ایران دو بحث جداگانه است.

آقای احمدی می‌گوید که مطابق به کنوانسیون‌های جهانی با مهاجرین برخورد سیاسی صورت نمی‌گیرد.

آقای احمدی افزود:

"ما با جمهوری اسلامی ایران روابط نیک داریم، امیدواریم با مهاجرین به‌عنوان مهاجر برخورد شود، این مسئله ربط به تحریم‌ها ندارد، موضوع پناهنده با این مسئله (تحریم‌ها) متفاوت است و ما مطمئن هستیم دولت ایران با این مسئله (مهاجرین افغان) مسئولانه برخورد خواهد کرد."

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران گزارش داده که در حال حاضر ایران میزبان سه میلیون مهاجر افغان است که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو را از ایران خارج می‌کنند.

عراقچی افزوده که ۲۶۸ هزار متعلم افغان در مکاتب و ۲۳ هزار محصل افغان در پوهنتون‌های ایران به گونه رایگان آموزش می‌بینند که به‌گفته او هزینه زیادی را برای این کشور ببار آورده‌است.

معاون وزارت خارجه ایران گفته است، در صورتی‌که تحریم‌ها بالای کشورش تأثیرگذار باشند و فروش نفت این کشور به صفر برسد، ایران مجبور است از مهاجرین افغان بخواهد تا این کشور را ترک کنند.

واشنگتن اخیراً تحریم‌های اقتصادی بالای ایران را افزایش داد و بر اساس گزارش‌ها به دلیل همین تحریم‌ها و بحران روز افزون اقتصادی در آن کشور، اخیراً هزار‌ها مهاجر افغان به گونه داوطلبانه ایران را ترک کرده‌اند.

در همین حال کمیساری عالی پناهنده‌گان سازمان ملل‌متحد در افغانستان تأکید دارد که باید برگشت مهاجرین افغان تدریجی و داوطلبانه باشد.

نادر فرهاد سخنگوی این کمیساری می‌افزاید:

"بازگشت باید دواطلبانه، تدریجی و با عزت باشد، از هر کشوریکه صورت می‌گیرد، اداره سازمان بین‌المللی مهاجرت در امور پناهنده‌گان انتظار ندارد که مهاجرین افغان به یکباره‌گی به افغانستان برگشتانده شوند."

جاوید نادم، رئیس مهاجرین و عودت کننده‌گان هرات هفته پیش به رادیو آزادی گفته بود که ایران در جریان چهار ماه گذشته ۲۹ هزار مهاجر افغان را به گونۀ اجباری از این کشور اخراج کرده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG