لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

پنتاگون بودجه حمایت از نیروهای افغان را کاهش می‌دهد


آرشیف، نیروهای افغان تحت نظر مربیان امریکایی تمرینات نظامی را انجام می‌دهند. July 5, 2017
آرشیف، نیروهای افغان تحت نظر مربیان امریکایی تمرینات نظامی را انجام می‌دهند. July 5, 2017

ایالات متحده امریکا از بخشی بودجه که برای حمایت نیرو‌های امنیتی افغان اختصاص یافته است، دیوار در مرز مکسیکو را اعمار می‌کند.

سرپرست وزارت دفاع امریکا انتقال یک اعشاره پنج میلیارد دالر از بودجه این وزارت را برای ساختن دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو تصویب کرده که گفته می‌شود بیش از شش صد میلیون دالر از این پول از حسابِ انتقال می‌یابد که برای مصرف نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص یافته است.

آژانس‌های غربی دیروز در این مورد گزارش داده و گفتند که وزارت دفاع امریکا کانگرس کشورش را نیز در این رابطه در جریان گذاشته است.

اعمار دیوار در مرز مکسیکو، از تعهدات انتخاباتی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا بود، ولی کانگرس بودجه مورد نیاز برای این برنامه را تصویب نکرد.

آرشیف، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا حین سخنرانی در واشنگتن. May 1, 2019
آرشیف، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا حین سخنرانی در واشنگتن. May 1, 2019

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا دیروز جمعه در یک اعلامیه گفت که بودجه ساختن دیوار در مرز مکسیکو از منابع مختلف تأمین شده است، به شمول پول‌های پس‌انداز و تغییراتی که در نیازمندی‌های مالی بوجود آمده‌است.

دو منبع معتبر وزارت دفاع امریکا به خبرگزاری رویترز گفته اند که برای ساختن دیوار در مرز مکسیکو شش صد و چهار میلیون دالر از پول‌‌های برداشته شده‌است که برای نیروهای امنیتی افغانستان پس ‌انداز شده بود.

این دو منبع که رویترز نام های شانرا افشاء نکرده هم‌چنان گفته اند برای اعمار دیوار در مرز مکسیکو نسبت به پروژه‌های دیگر از همه بیشتر از بودجه اختصاص یافته برای افغانستان استفاده خواهد شد.

کاهش چهار صد و شش میلیون دالر از بودجه که امریکا برای حمایت نیرو‌های افغان اختصاص داده بود بدین معناست که بودجه که کانگرس برای حمایت از نیرو‌های افغان تصویب کرده بود اکنون کاهش می‌یابد.

کانگرس امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی چهار اعشاریه ۹ میلیار دالر را برای مصارف وزارت دفاع آن کشور در افغانستان تصویب کرد.

یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که این اقدام با تعهدی که امریکا به افغانستان سپرده است، هیچ ربطی ندارد.

وزارت دفاع افغانستان تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌است.

اما شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان بدین باور است که اقدام جدید وزارت دفاع امریکا نشاندهنده ناکامی پالیسی‌های واشنگتن و کابل می‌باشد.

آقای همدم دیروز از واشنگتن به رادیو آزادی گفت:

آرشیف، شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان
آرشیف، شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان

"تصمیم انتقال پول از بودجه نیرو‌های امنیتی افغان برای دیوار مکسیکو نشان دهنده ناکامی رئیس جمهور ترمپ در پالیسی‌ها و لابی‌اش برای اخذ پول برای اعمار این دیوار است و هم‌چنان نشان دهنده ناکامی پالیسی‌های حکومت افغانستان است که نتوانسته امریکا قانع برای ادامه کمک‌هایش بدون کاهش پول از بودجه به نیرو‌های افغان شود."

شفیق همدم نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان را یک نیاز عمده حکومت افغانستان در جنگ علیه شورشیان مسلح خواند اما گفت از این که وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان از سوی سرپرستان اداره می‌شوند قابل نگرانی است.

وزارت دفاع امریکا در حالی بودجه حمایت نیرو‌های افغان را کاهش می‌دهد که در حال حاضر این نیرو‌ها در برابر شورشیان طالب و داعش در نقاط مختلف افغانستان می‌جنگند.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روی خاتمه جنگ ۱۸ ساله امریکا در افغانستان ششمین دور مذاکرات‌اش با نماینده‌های طالبان را به روز پنج‌شنبه پایان داد.

دو طرف در ختم این دور مذاکرات گفتند که روی یک طرح برای خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان پیشرفت نسبی صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG