لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

هیواد: تلاش‌های صلح در افغانستان و حملات دشمن


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در شماره‌های خود در مورد پروسه صلح افغانستان، تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه کابل و قتل مینه منگل تبصره کرده‌اند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است "تلاش‌های صلح در افغانستان و حملات دشمن"

در ادامه سرمقاله آمده است که با وجود خواست مکرر ملت افغانستان و تلاش‌های حکومت و امریکا نه گروه طالبان صلح می‌کند و نه هم پیشنهاد آتش‌بس را قبول می‌کند.

به باور سرمقاله نویس با وجود تلاش‌های اخیر حکومت هنوز هم پروسه صلح هیچ نتیجه نداده است و به گفته وی حکومت باید برای صلح روی راه‌های عملی دیگر کار کند.

به باور نویسنده روزنامه، پاکستان در افغانستان صلح نمی‌خواهد، روسیه هم با پاکستان همدست است و ایران با حضور جامعه جهانی به رهبری امریکا در افغانستان مخالفت کرده و مفاد‌ش را در جنگ می‌بیند.

نویسنده روزنامه پیشنهاد می‌کند در حالی که بر حکومت است تا در برخورد و روابط‌ش با پاکستان بازنگری کند، بهتر و مهم این است که تمام روابط با پاکستان قطع گردد و راه تجارتی آسیای میانه به روی پاکستان مسدود گردد.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در سرمقاله‌اش با اشاره به اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا می‌گوید که هرگاه نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند حکومت سرنگون خواهد شد که ملامتی چنین حالت تنها به عهده حکومت فعلی و افغان‌ها نیست بلکه امریکا هم مسئول است.

به باور نویسنده یگانه راه بیرون رفت از این بحران همین است که رهبران سیاسی و ملی ما به یک دیگر دست بدهند ور نه هر کدام در آتش جنگ بیگانه‌ها خواهند سوخت.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در صفحه نخست‌اش در مورد قتل مینه منگل خبرنگار و مشاور فرهنگی ولسی جرگه نوشته است.

روزنامه نوشته است که دشمنان مردم افغانستان یکبار دیگر با انجام دادن جنایت ضد بشری و اسلامی یک دختر جوان را کشتند و بجای هموار شدن دسترخوان افطار گلیم غم را در خانه‌اش هموار کردند.

نویسنده در ادامه می‌نویسد که نهاد‌های امنیتی و دفاعی کشور باید عاملین این رویداد را بازداشت کرده و به پنجه قانون بسپارند.

  • مسیر

روزنامه غیر دولتی مسیر نیز در مورد همین رویداد نوشته است که تا هنوز علت قتل مینه منگل معلوم نیست اما گفته می‌شود که او قربانی خشونت‌های خانوادگی شده است.

روزنامه در ادامه نوشته است که مینه منگل پیش از این نیز از سوی افراد ناشناس از طریق تیلیفون تهدید شده بود.

  • آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی نیز در مورد قتل مینه منگل خبرنگار و مشاور فرهنگی ولسی جرگه نوشته است و به نقل از پولیس کابل گفته است که تحقیقات در خصوص این رویداد آغاز شده‌است.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مورد سرنوشت جنجالی ولسی جرگه نوشته است.

روزنامه در ادامه نوشته است؛ با آنکه از انتخابات ولسی جرگه هفت ماه سپری می‌شود اما هنوز هم کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج نهایی انتخابات ولایت کابل را اعلام نکرده‌اند و در غزنی هم هیچ انتخابات صورت نگرفته است.

روزنامه در ادامه پیشنهاد کرده‌است که کمیسیون‌های انتخاباتی باید هر چه زود تر نتایج نهایی انتخابات ولایت کابل را اعلام کند و با ارزیابی نتایج انتخابات این پروسه خسته کن و مملو از فساد را به پایان برساند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG