لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

ساکنان مرکز سمنگان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند


آرشیف، نبود آب صحی صرف مشکل سمنگان نیست بلکه در بخش های از ولایت جوزجان هم مردم به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند. این عکس از ولایت جوزجان است که دو مرد بشکه های شانرا از آب دریا پُر می کنند. 12May2018
آرشیف، نبود آب صحی صرف مشکل سمنگان نیست بلکه در بخش های از ولایت جوزجان هم مردم به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند. این عکس از ولایت جوزجان است که دو مرد بشکه های شانرا از آب دریا پُر می کنند. 12May2018

با آنکه حکومت طی ۱۸ سال گذشته برنامه‌های متعدد انکشافی را در سمنگان تطبیق کرده است، اما ساکنان شهر ایبک مرکز این ولایت از عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی شکایت دارند.

باشنده‌های شهر ایبک می‌گویند که به دلیل عمیق بودن سطح آب در این شهر مردم از دسترسی به آب آشامیدنی صحی محروم اند و این موضوع باعث ایجاد مشکلات صحی به آنان شده‌است.

وفی الله شاهرخی یکی از ساکنان سمنگان به رادیو آزادی گفت که حکومت با مصرف میلیون‌ها دالر در بخش تطبیق برنامه‌های انکشافی در سمنگان تا هنوز به این مشکل آنان توجه نکرده است.

وی افزود:

"در تمام نقاط شهر ایبک مردم به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند، حفر چاه‌ها باید بیشتر از دو صد متر باشد که نتیجه بدهد. یک دریاچه کوچک از شهر می‌گذرد، اما آب آن کثیف و آلوده است، مردم از ناچار آن آب را استفاده می‌کنند."

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان با تأیید مشکل عدم دسترسی به آب صحی در مرکز سمنگان می‌گوید که ریاست‌های آبرسانی و انکشاف دهات باید در قسمت حل این معضل هر چه زودتر اقداماتی انجام دهند.

وی گفت، یکبار به ارزش حدود ۹ میلیون دالر کار یک پروژه انتقال پایپ لاین آب از ولسوالی خرم و سارباغ به شهر ایبک آغاز شد، اما بعد از مدتی به دلایل نامعلوم متوقف گردید.

آقای سروری گفت:

"دولت باید در این قسمت توجه جدی کند و هر چه زودتر زمینه استفاده از آب صحی را به ساکنان شهر ایبک مساعد کند. پایپ لاینِ که از خرم و سارباغ می‌آمد هم بی‌نتیجه ماند باید برنامه دیگری روی دست بگیرند تا مردم از مشکلات رهایی یابند."

سید محمد سامع رئیس کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان محرومیت ساکنان شهر ایبک از آب آشامیدنی صحی را نقض آشکار یکی از موارد حقوق بشری آنان عنوان می‌کند.

رادیو آزادی مشکل نبود آب آشامیدنی صحی و عدم دسترسی ساکنان شهر ایبک را به منابع تأمین آب پاک با دفتر والی این ولایت شریک ساخت.

صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان به رادیو آزادی گفتکه برنامه‌های انکشافی را در قسمت مساعد سازی زمینه دسترسی به آب صحی در شهر ایبک روی دست دارند و به زودی عملی خواهد شد.

آقای عزیزی علاوه کرد:

"حکومت محلی در همآهنگی با اداره مرکزی تلاش می‌کند که با از سرگیری کار پایپ لاین آب خرم و سارباغ برای بیش از ۶۰ هزار خانواده زمینه دسترسی به آب آشامیدنی صحی را فراهم سازد و ما هم‌چنان در حال ایجاد بند‌های آب در ولسوالی‌های متفاوت سمنگان هستیم."

تنها شهر ایبک در مرکز ولایت سمنگان نیست که باشنده‌های آن از عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی شکایت دارند، بلکه باشنده‌های برخی از ساحات در ولسوالی‌های حضرت سلطان، خرم و سارباغ و منطقه دره زندان نیز به آب صحی دسترسی ندارند و خواهان رسیدگی حکومت به این مشکل اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG