لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

روند اخذ امتحان کانکور در ولایت بدخشان آغاز شد


روند اخذ امتحان کانکور در ولایت بدخشان
روند اخذ امتحان کانکور در ولایت بدخشان

همه ساله امتحان کانکور در ولایت بدخشان در ماه میزان اخذ می‌گردید و شماری زیادی از داوطلبان کانکور از ولسوالی‌های مرزی و دور دست به دلیل سردی هوا، نبود راه مواصلاتی و حضور گروه طالبان در شاهراه از اشتراک خودداری می‌کردند.

اما امسال برای نخستین بار امتحان کانکور در این ولایت در فصل بهار گرفته می‌شود که با استقبال مردم این ولایت روبرو شده‌است.

خسرو نظری رئیس پوهنتون بدخشان می‌گوید که امسال بیشتر از ۱۰۵۰۰ تن از دانش آموزان در پروسه کانکور اشتراک خواهند کرد که ۴۰ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهد:

"داوطلبان امتحان کانکور ولایت بدخشان که امسال در ۵ حوزه امتحان می‌دهند، بالاتر از ۱۰۵۰۰ تن می‌باشند که از این میان ۴۵۰۰ تن آنان خواهران ما هستند، در کل نزدیک به ۴۰ درصد اشتراک کنندگان را دختران تشکیل می‌دهند."

عبدالاحد مسلم رئیس حوزه کانکور در ولایت بدخشان می‌گوید به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن راه‌های ولسوالی‌های این ولایت تا مرکز امتحان کانکور در ۵ حوزه، در ولسوالی‌های بهارک، خواهان، درواز بالا شغنان و شهر فیض آباد گرفته خواهد شد.

به گفته وی، امتحان کانکور برای سه روز در شهرفیض آباد، دو روز در ولسوالی بهارک و سه روز دیگر در ولسوالی‌های شغنان، خواهان و درواز بالا، ادامه خواهد یافت:

"بدون شک ما هر سال کوشش می‌کنیم که در روند امتحان کانکور بهبود بیاوریم، امسال ما کارت‌ها را قبلاً در هر مکتب روان کردیم تا به راحتی به شاگران برسد، در ورق جوابات از طرف چپ به راست تغییر دادیم، هر اشتراک کننده یک‌ "آی دی" مشخص دارد که با دیگر کس فرق دارد، روند بررسی ما کاملاً به شکل سیستماتیک است، تمامی این‌ها تغییرات مثبت است."

به گفته آقای مسلم امسال ضمن این‌که شیوه اخذ امتحان کانکور نسبت به سال‌های قبل متفاوت است، وزارت تحصیلات عالی هر ولایت را نسبت به تعداد اشتراک کنندگان کانکور سهمیه بندی کرده‌است.

به گفته وی، داوطلبان می‌توانند به سطح زون و یا به سطح مرکز پوهنزی های مورد علاقه شانرا انتخاب کنند:

"سهمیه بندی از سوی دولت افغانستان صورت گرفته اداره ملی امتحانات افغانستان یک اداره مجری است و این به نفع مردم است، طور مثال ولایت بدخشان ۷ نفر سهمیه دارد در طب بلخ به اساس زون، هر کسی‌که بلندترین نمره گرفته باشد به طب راه می‌یابد، هر داوطلب می‌تواند در دو سطح رقابت کند هم در سطح زون و هم در مرکز و تمام ولایت‌های کشور."

از سوی هم شماری از اشتراک کنندگان کانکور شیوه جدید آزمون را می‌ستایند اما تأکید دارند که پروسه باید بطور شفاف برگزار شود.

بدخشان از جمله ولایت‌های است که همه ساله آمار اشتراک کننده‌گان آزمون کانکورش در مقایسه به ولایت‌های همجوار دو برابر می‌باشند. اما راه یابی دانش آموزان در پوهنتون‌های کشور خیلی اندک است.

گزارش: نعمت الله احمدی

XS
SM
MD
LG