لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

مسئولان: طالبان در برخی ولسوالی‌های هرات میترخوانی می‌کنند


آرشیف/ نمای از شهر هرات / Source: epa
, April 22, 2014
آرشیف/ نمای از شهر هرات / Source: epa , April 22, 2014

مسئولان هرات – برشنا می‌گویند که طالبان مسلح پول صرفیه برق در ولسوالی‌های گلران و کشک رباط‌ سنگی این ولایت را به جیب می‌زنند.

باشنده‌گان این دو ولسوالی نیز می‌پذیرند که به دلیل حاکمیت طالبان در چندین قریه این دو ولسوالی، مجبورند تا پول برق شان‌را به طالبان تحویل دهند.

ساکنان قریه «قره باغ» ولسوالی گلران که در حال رفتن به ولسوالی شان هستند، می‌گویند ناگزیرند تا به خاطر دسترسی به انرژی برقی، پول صرفیه برق شان را به طالبان مسلح بپردازند.

عبدالحکیم، محمد اعلم و هدایت الله سه تن از باشنده‌گان ولسوالی گلران که با نام مستعار با ما صحبت کردند به رادیو آزادی گفتند:

"به ما فرقی نمی‌کند، چه دولت باشد، چه طالب باشد، هر کدام که حکومت ما باشد، ما به آن تحویل می‌کنیم. به همین مدتی که برق پنج سال می‌شود و شش سال می‌شود به گلران آمده، منطقه طالب، طالب جمع آوری می‌کند و منطقه دولت، دولت جمع می‌کند."

"برق ولسوالی گلران یک مرحله قطع کرد، قطع که بکرد، طالبان بیامد پیش یکه دوکان "نام محلی است" ستون‌ها زدند و دولت پس مجبور شد که برق را رها کرد."

"برق به پا شده امضا کرد، ما حق شما را می‌دهم و چند قریه که به دست شما هست و شما به خود جمع کنید، روز اول که برق افتتاح شد، گفت [طالبان] نمی‌گذارم که ستون جور کنی، اگر برق ندهی."

حضور گسترده طالبان در ولسوالی‌های گلران و کشک رباط سنگی، دست هرات – برشنا را برای جمع آوری پول صرفیه برق بسته نگهداشته‌است.

مسئولان برشنا در هرات می‌گویند که تاکنون موفق نشده‌اند که در چندین قریه این دو ولسوالی میترهای برق را بخوانند.

محمد طاهر عارف، رئیس هرات – برشنا در این باره چنین می‌گوید:

محمد طاهر عارف، رئیس هرات – برشنا
محمد طاهر عارف، رئیس هرات – برشنا

"در حدود ۳۰ قریه در ولسوالی رباط سنگی و حدود ۷ – ۸ قریه در ولسوالی گلران داریم. دو و یا دونیم میگاوات ما برق در ولسوالی کشک و گلران مصرف داریم، یک فیصدی حدوداً ۲۰ یا ۳۰ فیصد تلف می‌شود. گزارش‌های که ما داریم، برای ما می‌‍گویند که گروه‌های طالب هستند، اما واقعاً اگر کسی طالب باشد و معتقد با احکام شریعت باشد، نباید به سرمایه ملی دست اندازی بشود، به سرمایه که متعلق به مردم است."

مسئولان هرات – برشنا در مورد این که طالبان در هر دوره میتر خوانی چه میزان پول جمع‌آوری می‌کنند، اطلاعات نمی‌دهند.

طالبان با جمع آوری پول صرفیه برق، جغرافیای ناامنی‌ را در ولسوالی‌های گلران و کشک رباط سنگی افزایش داده‌اند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید که طالبان مسلح با جمع آوری پول برق، سلاح و مهمات می‌خرند تا علیه نیروهای امنیتی افغان بجنگند.

او تداوم این روند نگران کننده میخواند.

برق ولایت هرات، از کشورهای ایران و ترکمنستان تامین می‌شود. پایه‌های برق وارداتی در ولسوالی‌ کشک رباط سنگی وولسوالی گلران درسرحد با ایران میگذرد. طالبان سالهاست که با تهدید حکومت مبنی بر تخریب این پایه‌ها، اقدام به جمع آوری پول برق می‌کنند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG