لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

وزیر صحت عامه: با افتتاح نخستین مرکز اختصاصی، آمار مرگ ناشی از سوخته‌گی صفر خواهد شد


فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

نخستین مرکز اختصاصی برای تداوی سوخته‌گی در سطح افغانستان در کابل افتتاح گردید.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در هنگام افتتاح مرکز جدید تداوی سوختگی گفت، با فعالیت این مرکز آمار مرگ ناشی از سوختگی به صفر خواهد رسید:

"افزایش خودسوزی، انتحار و انفجار، سوختگی و عدم موجودیت مراکز تخصصی تداوی بیماران سوختگی سبب شد تا که این مرکز ایجاد شود این یگانه مرکزیست که می تواند قسمت زیاد مشکل مریضان سوختگی را تحت پوشش قرار دهد بخاطریکه بیماران سوختگی به تداوی خاص نیاز دارند یعنی اگر یک زن می سوزد نیاز به یک اتاق جداگانه دارد در حالیکه قبلاٌ در شفاخانه‌ها این زمینه مساعد نبود."

مقامات وزارت صحت عامه هر چند فعالیت این مرکز جدید را در زمینه تداوی بهتر بیماران سوختگی مفید می‌دانند اما می‌گویند که در مقایسه با واقعات خودسوزی تا هنوز نیز امکانات تداوی آن محدود است.

در کنار جنگ و ناامنی‌ها در افغانستان سوختگی نیز از مشکلاتی است که باعث مرگ و یا معلولیت افراد می شود.

در کنار جنگ و ناامنی‌ها در افغانستان سوختگی نیز از مشکلاتی است که باعث مرگ و یا معلولیت افراد می شود.

حسینا دختری ۱۶ ساله که پاهایش سوخته می‌گوید، بخاطر تداوی به هندوستان رفت ولی بدون نتیجه برگشت.

او می‌گوید از زمانی‌که در داخل کشور تحت تداوی قرار گرفت می‌تواند راه برود:

"دو سال قبل در صندلی سوخته بودم رفتم هندوستان در آنجا سه عملیات شدم اما نتیجه نداد بعد از آن به شفاخانه استقلال بستری شدم و داکتر صاحب گفت که عملیات شوم حالا بعد از عملیات بهتر شده ام."

برعلاوه حسینا شماری زیادی از افراد به خصوص زنان و کودکان به اثر واقعات و یاهم بی‌توجهی‌های خود‌شان و یا هم خانواده‌های آنان سوخته اند.

وحیده مادری است که در اثر انفجار بالون گاز با دخترش یکجا سوخته و در شفاخانه استقلال تحت تداوی قرار دارد.

خانم وحیده در مورد چگونگی سوختگی‌اش به رادیو آزادی گفت:

"رفتم دیگ پختن، گاز را روشن کردم زیر گاز آتش گرفت بخاطریکه ۴ کیلو پُر کرده بودیم آتش‌اش که زیاد شد یک کمپل را روی آن انداختم و بعد گاز انفجار کرد رویم، دستهایم و شانه‌هایم سوخته دخترم هم سوخته است. دستانم، رویم یعنی تمام بدنم سوخته ۹ روز است که اینجا بستری هستم وضعیت‌ام کمی خوب است."

وحیده می گوید، هر چند در این شفاخانه ادویه توسط بیماران خریداری می‌شود اما شیوه تداوی آن به گفته وی بسیار خوب است.

در کنار شفاخانه استقلال و یک شفاخانه در ولایت هرات که بیماران سوختگی در آن تحت مداوا قرار می‌گیرند حالا برای اولین بار یک مرکز اختصاصی برای تداوی سوختگی به سطح کشور در کابل افتتاح گردید.

ولایت کابل در نقشه عمومی افغانستان
ولایت کابل در نقشه عمومی افغانستان

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، این مرکز اختصاصی برای تداوی سوختگی به هزینه ۶۳ میلیون افغانی با ۵۰ بستر و تجهیزات لازم ساخته شده‌است.

مقامات وزارت صحت عامه می‌گویند، پیش از این واقعات مرگ ناشی از خودسوزی ۳۰ در صد بوده اما حالا این رقم به ۱۵ درصد کاهش یافته‌است.

از سوی هم کمال الدین فیضی مسئول بخش سوختگی شفاخانه استقلال در صحبت با رادیو آزادی گفت، از آغاز سال روان تا کنون بیش از ۲۰۰ واقعه خودسوزی و سوختگی در این شفاخانه ثبت شده‌است.

آقای فیضی اما می‌گوید که آمار واقعات خود سوزی که یکی از بزرگترن چالش‌ها به ویژه در بخش زنان در افغانستان خوانده میشود در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG