لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

آرمان ملی:‌ پس از ختم دوره کار اشرف غنی چه خواهد شد؟


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود به مسایل گوناگون پرداخته اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به پایان کار رئیس جمهور غنی در اول جوزا پرسیده که پس از این تاریخ چه خواهد شد؟

سرمقاله نویس نوشته که دوره کار رئیس جمهور در اول جوزا پایان می‌یابد و کاندیدان انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز گفته اند که ادامه کار وی پس از این تاریخ غیرقانونی است.

اما سرمقاله نویس گفته است که بدون شک رئیس جمهور غنی پس از اول ماه جوزا نیز به کارش ادامه خواهد داد و این کار افغانستان را به بحران خواهد کشانید.

  • مسیر

روزنامه مسیر نیز در سرمقاله‌اش به همین موضوع پرداخته و گفته است که کاندیدان ریاست جمهوری بر عملی شدن ماده ۶۱ قانون اساسی که دوره کاری رئیس جمهور را ختم می‌داند تأکید دارند.

اما سرمقاله نویس نوشته است که طرح کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر ایجاد حکومت سرپرست نیز خلاف قانون است.

سرمقاله نویس سفارش کرده که برای این مشکل باید راه حل مناسب که هم قانونی و هم عملی باشد جستجو گردد.

سرمقاله نویس می‌گوید که دوره کار رئیس جمهور در اول جوزا پایان می‌یابد اما چون انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشده پس رئیس جمهور با کم شدن صلاحیت‌هایش باید به کار خود ادامه دهد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش به اظهارات اخیر خوشحال سادات معین امنیتی وزارت داخله و عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان پرداخته است.

در سرمقاله آمده که خوشحال سادات گفته که ماهانه حدود دو هزار طالب کشته می‌شوند اما آقای ستانکزی گفته تا زمانی‌که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس صورت نخواهد گرفت.

سرمقاله نویس خطاب به خوشحال سادات و عباس ستانکزی گفته که تا چه زمانی آمار کشته شدگان را ثبت خواهند کرد و با کشته شدن ۱۶ سرباز امریکایی در یک سال آیا نیروهای خارجی از افغانستان بیرون خواهند شد.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی نوشته است که پس از پاکستان حالا ایران نیز هشدار دادن به افغانستان را آغاز کرده‌است.

در مطلب آمده که در جنگ هند و پاکستان، اسلام آباد به کابل هشدار می‌داد و با افزایش تنش میان تهران و واشنگتن ایران دست به چنین اقدامات زده و گفته که طالبان را به ترک گفتگوهای صلح تشویق خواهد کرد.

نویسنده مطلب از حکومت افغانستان خواسته که در پیوند به این موضوع از ایران خواهان وضاحت شود و در مورد بحران رو به افزایش منطقه موقفش را روشن سازد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG