لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

جنگلات ولسوالی امام صاحب کندز به پناه‌گاه‌ امن طالبان مبدل شده‌است


ساکنان ولسوالی امام صاحب کندز از وضعیت بد امنیتی و گسترش قلمرو طالبان مسلح در این ولسوالی ابراز نگرانی کرده می‌گویند که همه روز شاهد تحرکات مسلحانه طالبان مسلح در فاصله دو کیلومتری شهر این ولسوالی استند.

حسیب الله یک‌تن از باشندگان امام صاحب در رابطه به رادیوآزادی گفت:

"طرف جنگل پائین قبلاً دولت بود در همین روزها او را هم طالبان گرفتند و یک منطقه را حلقه کول می‌گویند که در او جا هم چند روز پیش جنگ بود، وضعیت همین پوسته‌ها هم خیلی خراب است، یعنی طالبان آنقدر دور هم نیستند در همین نزدیکی شهر استند."

به گفته آنان جنگلات این ولسوالی به پناه گاه امن طالبان مسلح مُبدل شده است و از آن‌جا حملات شان را بر پوسته‌های دولتی پلان گذاری می‌کنند.

گل محمد و بیک نظر دو ‌تن از باشندگان ولسوالی یاد شده در پیوند به موضوع چنین گفتند:

"وضعیت امام صاحب خیلی خراب است و در همین ساحه جنگل و در اطراف شهر کاملاً طالبان استند و در همین جنگل طالبان جای گرفته است و کسی به آنجا رفته هم نمی‌تواند."

"به داد ما صرف می تواند خداوند برسد. تا زمانی‌که امنیت خوب بود کار و بار ما هم خوب بود و حالا مردم به یک لقمه نان خود محتاج استند."

آنان هشدار می‌دهند، که اگر به اسرع وقت به ساحات سرحدی این ولسوالی رسیدگی نشود، وضعیت امنیتی در سایر مناطق امام صاحب وخیم‌تر خواهد شد.

از سوی هم مسئولان محلی ولسوالی امام صاحب می‌پذیرند که هم اکنون برخی ساحاتِ این ولسوالی در زیر اداره طالبان مسلح قرار دارند و در آن‌جا پایگاه‌های نظامی شان را نیز ایجاد کرده‌اند.

محبوب الله سعیدی ولسوال امام صاحب کندز
محبوب الله سعیدی ولسوال امام صاحب کندز

محبوب الله سعیدی ولسوال امام صاحب کندز در رابطه چنین گفت:

"حوزه جنگل ولسوالی امام صاحب در کنترول طالبان مسلح قرار دارد و طبعاً در هرجایی که مخالفان حضور دارند در آن‌جا دست به یک سلسله اقدامات می‌زند که در دل مردم ترس و وحشت ایجاد کنند و در هر جایی که طالبان حضور دارند در آن‌جا مراکز سوق و اداره خود را هم دارند."

از جانبی هم منظور ستانکزی قوماندان امنیه کندز وضعیت امنیتی ولسوالی امام صاحب را بهتر خوانده و در ضمن به مردم اطمئنان می‌دهد که به زودی تمامی ساحاتِ ولسوالی یاد شده از وجود عناصر ضد دولتی پاک‌سازی خواهد شد:

"در ولسوالی‌ها در ساحاتی زیر اداره دولت وضعیت خوب است، اما کدام ساحاتی که تحت حاکمیت طالبان قرار دارند ممکن در آن‌جا مشکلات وجود داشته باشد، اما مطابق معلومات استخباراتی فعلاً در ولسوالی‌ها وضعیت خوب است."

ولسوالی امام صاحب دارای ۱۸۵ قریه بوده، مسئولان محلی می‌گویند که بیش از یک‌صد قریه آن تحت کنترول دولت قرار دارد، اما مردم محل می‌گویند که در حال حاضر تنها بازار امام صاحب در زیر حاکمیت دولت قرار دارد و دیگر تمامی ساحاتی این ولسوالی در زیر تسلط طالبان مسلح می‌باشند.

ولسوالی امام صاحب با داشتن ۷۰ کیلومتر فاصله به‌طرف شمال شهر کندز قرار داشته و در ضمن ولسوالی نام‌بُرده به ‌طول ۷۴ کیلومتر با کشور تاجکستان نیز سرحد دارد و ساحاتی سرحدی آن کاملاً با جنگلات طبیعی پوشانیده شده‌است.

اجمل آرین،کندز

XS
SM
MD
LG