لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

رئیس جمهور غنی اظهار امیدواری کرد که دوره هفدهم ولسی جرگه دوره روشنِ باشد


مراسم تحلیف نماینده‌گان جدید کابل و پکتیا در ولسی جرگه
مراسم تحلیف نماینده‌گان جدید کابل و پکتیا در ولسی جرگه

رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف نماینده‌گان جدید کابل و پکتیا در ولسی جرگه، پیروزی این نماینده‌گان را مبارک گفت.

سر انجام پس از هفت ماه تاخیر و اعلام نتایج نهایی کابل به روند انتخابات ولسی جرگه هم نقطۀ پایان گذاشته شد.

رئیس جمهور غنی هرچند اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه را با تاخیر فاجعه می‌خواند و رهبری پیشین این کمیسیون را انتقاد می‌کند و اما اظهار امیدواری می‌کند که دوره هفدهم این جرگه دوره روشنِ باشد.

آقای غنی این سخنان را روز چهارشنبه در مراسم تحلیف نماینده‌گان مردم کابل و پکتیا بیان کرد:

"امروز شما را نه تنها به حیث نماینده‌گان مبارکی میگم بلکه مبارکی ویژه من این است که ولسی جرگه تکمیل شد، این برای شما و تمام مردم افغانستان مبارک باشد، این را می خواهم که انشاالله دوره هفدهم برای مردم افغانستان دوره روشنِ باشد."

انتخابات ولسی جرگه در ماه میزان سال گذشته خورشیدی برگزار شد، اما با همه چالش‌ها کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام نتایج نهایی کابل به این روند نقطه پایان گذاشت.

در این میان، رئیس دارالانشای ولسی جرگه از اعلام نتایج نهایی کابل استقبال می‌کند و می‌گوید فردا این جرگه نشست عمومی‌اش را برگزار می‌کند.

عبدالقادر زازی گفت که، در نشست عمومی فردای این جرگه در پیوند به انتخابات گزینش رئیس و هیئت اداری این جرگه فیصله می‌کنند:

"فردا نشست عمومی داریم، در این نشست فیصله می‌شود که هیئت اداری را در همین روز برگزینند و یا روز دیگر، اگر به انتخابات گزینش هیئت اداری فیصله شد فردا در این مجلس انتخابات می‌شود، جای خورسندی این است که ۲۵۰ عضو ولسی جرگه تکمیل شده‌است."

عبدالقادر ځاځی
عبدالقادر ځاځی

زازی درحالی از تکمیل شدن اعضای این جرگه سخن می زند که قرار بود به روز شنبه گذشته برای گزینش اعضای هیئت اداری و رییس این جرگه انتخابات برگزار کنند.

اما معترضانی که نامهایشان در فهرست نخستین نامزدان انتخابات ولسی جرگه جا داشت در برابر ساختمان شورای ملی در یک نشست اعتراضیه اجازه ورود به نمایندگان به داخل شورای ملی را نه دادند.

از سوی دیگر،ازهفت ماه گذشته تا کنون،موجی از اعتراض ها از سوی نامزدان معترض نیز ادامه داشته است.

سرانجام اعتراض این نامزدان در نزدیک دفتر کمیسیون مستقل انتخابات به روز دوشنبه با واکنش باشنده گان آن منطقه روبه رو شد و این باشندگان می گویند، این اعتراض برای آنان مشکلات زیادی را به میان آورده است.

حال با آنکه از تکمیل اعضای ولسی جرگه سخن زده می شود؛اما هنوز انتخابات ولسی جرگه درغزنی برگزار نشده است و بر بنیاد قانون نمایندگان پیشین این ولایت در این جرگه از غزنی نمایندگی می کنند.

رئیس جمهور غنی هرچند عدم موجودیت نمایندگان جدید غزنی را در این جرگه یک خلاء می خواند؛اما از کمیسیون مستقل انتخابات که به این خلاء نقطه‌ای پایان گذاشته شود.

کمیسیون مستقل انتخابات پیشتر گفته است که انتخابات ولسی جرگه در غزنی در ششم میزان سال روان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می گردد.

شماری از ناظران از پایان دادن به نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه استقبال می کنند و اما میگویند،کمیسیون مستقل انتخابات باید تمامی توجه اش را به گرفتن آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متمرکز سازد.

مروه امینی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا:

مروه امینی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
مروه امینی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

"خوش بختانه پس از هفت ماه تاخیر که انتخابات مشکلات هم داشت، این بحث جنجالی پایان یافت، مردم نیز آرام شدند و قوه مقننه نیز به کار آغاز کرد."

اکنون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، بر بنیاد جدول زمان بندی شده گذشته، فردا روند ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کنند.

اما یک منبع معتبر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که ممکن این روند با تاخیر آغاز شود و در این باره جزئیات بیشتر نمی‌دهد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG