لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

گروه حفاظت از افراد ملکی: در ۱۱ روز رمضان ۱۰۶ ملکی در افغانستان کشته شده‌اند


حمله بر مؤسسه کونترپارت در کابل. May 8, 2019
حمله بر مؤسسه کونترپارت در کابل. May 8, 2019

با وجود خواست مکرر نهادهای ملی و بین‌المللی برای آتش‌بس در ماه مبارک رمضان باز هم در این ماه ده‌ها فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

" از آغاز ماه مبارک رمضان در رقم تلفات افراد ملکی هم افزایش بعمل آمده‌است، در حدود یازده روز ۲۸۶ فرد ملکی را که برای شان تلفات وارد شده بود ثبت کرده‌ایم، که در این میان ۱۰۶ تن کشته و ۱۸۰ تن دیگر زخم برداشته اند، این تلفاتی است که به اثر ماین‌های جاسازی شده کنار جاده و بمباردمان‌های هوایی بمیان آمده‌است."

عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی
عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی

به گفته آقای تسل بیشتر این تلفات در ولایت‌های ننگرهار، غزنی و میدان وردک به افراد ملکی وارد شده‌است.

این در حالیست که در روز سوم ماه مبارک رمضان از سوی طالبان بالای یک مؤسسه خیریه بنام "کونتر پارت" در کابل حمله صورت گرفت که به اساس معلومات وزارت داخله در این حمله به شمول ۵ پولیس ۹ تن کشته و ۲۴ تن دیگر زخم برداشتند.

پس از آن شام دوشنبه گذشته در هشتم ماه مبارک رمضان در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار در نزدیکی یک مرکز بازرسی پولیس چهار انفجار صورت گرفت که در اثر آن نیز چهار فرد ملکی کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

هم‌چنان به گفته مسئولان ولایات غزنی و میدان وردک در جریان همین ماه به اثر بمباردمان هوایی ده‌ها تن از افراد ملکی در این دو ولایت کشته و زخمی شدند.

تلاش کردیم در پیوند به تلفات افراد ملکی نظر طالبان را نیز داشته باشیم اما با وجود تماس‌های زیاد موفق نشدیم اما پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تکرار این ادعا را رد کرده و گفته است که در جنگ به حفاظت از افراد ملکی توجه می‌کنند.

در این حال وزارت دفاع ملی تلفات افراد ملکی را رد نمی‌کند اما می‌گوید که در عملیات‌ها بیشتر به حفاظت از جان افراد ملکی توجه می‌شود.

زبیر عارف معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"وظیفه اساسی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حفاظت از جان مردم است نه کشتار، در تمام عملیات‌های ما تلاش کردیم که تا حد اخیر زندگی مردم را نجات بدهیم، اما باز هم این را رد نمی‌کنیم که گاه گاهی چنین رویداد پیش می‌آید که برای افراد ملکی تلفات وارد می‌گردد."

در این حال عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی تأکید می‌کند که هر دو طرف درگیر باید اصول جنگ را مراعات کنند تا به افراد ملکی آسیب نرسیده و سطح تلفات بیشتر از این بالا نرود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG