لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

ائتلاف احزاب سیاسی: نخست صلح تأمین شود بعداً انتخابات برگزار گردد


آرشیف، یک خانم در حال رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در کندهار. October 27 2018
آرشیف، یک خانم در حال رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در کندهار. October 27 2018

ائتلاف ملی احزاب سیاسی افغانستان می‌گوید تلاش‌های جاری برای صلح کافی نبوده و برای تأمین صلح زود هنگام باید اجماع ملی شکل گرفته در این زمینه از مشوره‌های احزاب سیاسی نیز استفاده شود.

عبدالقاهر شریعتی رئیس این ائتلاف به روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید صلح در کشور تأمین شده و تلاش‌ها در این زمینه بیشتر گردد.

وی افزود:

"اگر ما نخست به صلح برسیم، ما می‌توانیم در امن زندگی کنیم، رأی خود را در صندوق‌ها استعمال کرده می‌توانیم، مکتب، مدرسه و به خانه‌های خود رفته می‌توانیم در صلح خیرماست و در انتخابات جنگ وجود نمی‌داشته باشد."

اما وی تأکید می‌کند که اگر قبل از برقراری صلح، انتخابات برگزار شود بحران در کشور بیشتر شده و مردم دچار مشکلات مختلف خواهند شد.

تلاش‌ها برای برقراری صلح و فراهم شدن زمینه گفتگوهای بین‌الافغانی از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا در داخل و بیرون از کشور ادامه دارد.

حکومت افغانستان بخاطر گرفتن نظریات مردم به تاریخ نهم ماه جاری لویه جرگه مشورتی صلح را با اشتراک ۳۲۰۰ تن برای پنج روز در کابل برگزار کرد.

اما اعضای این ائتلاف نقش احزاب را در موضوعات مربوط به صلح کمرنگ می‌خوانند.

خواستیم نظر حکومت افغانستان را در مورد مشوره با احزاب و تلاش‌های صلح بگیریم اما موفق نشدیم.

اما پیش از این ریاست جمهوری گفته است که رئیس جمهور در مورد صلح با همه جوانب مشوره کرده و حکومت در تلاش است تا هر چه زودتر صلح در کشور تأمین گردد.

در این حال کارشناسان سیاسی افغان خواست ائتلاف ملی احزاب سیاسی را یک خواست بجا می‌داند.

ناصر شفیق یکی از این کارشناسان:

"در حقیقت این اراده ملت است و ملت ما به اندازه تشنه به صلح است اگر صلح به میان آمد یک انتخابات که واقعاً مشروعیت سیاسی را به مردم داده بتواند همین گونه انتخابات برگزار شده و مردم به گونه وسیع در آن شرکت خواهند کرد."

آقای شفیق همچنان می‌گوید که حکومت باید به مشوره اقشار مختلف کشور به خصوص به مشوره احزاب سیاسی گوش بدهد زیرا این مشوره مفید بوده و می‌تواند حکومت را در آوردن صلح به کشور بهتر کمک نماید.

جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG