لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۳۹

میر رحمان رحمانی به عنوان رئیس ولسی جرگه افغانستان انتخاب شد


میر رحمان رحمانی به عنوان رئیس ولسی جرگه افغانستان انتخاب شد.
میر رحمان رحمانی به عنوان رئیس ولسی جرگه افغانستان انتخاب شد.

میر رحمان رحمانی به عنوان رییس ولسی جرگه ی افغانستان انتخاب شد.

در نتیجه انتخابات جنجالی اعضای ولسی جرگه، میر رحمان رحمانی عضو این جرگه از ولایت پروان و از تاجران بزرگ افغانستان توانست برای پنج سال آینده ریاست دور هفدهم را عهده دار شود.

قاضی نذیر احمد حنفی از اعضای جرگه به رادیو آزادی گفت، آقای رحمانی بر اساس آرای استعمال شده برنده اعلان شد:

"تصمیم را تالار گرفته و موفقیت آقای رحمانی را رئیس موقت بر اساس آرای استعمال شده که ۲۴۴ رای استعمال شده بود و پنجاه جمع یک آن ۱۲۳ رای میشد، اعلان کرد."

برای به دست آوردن کرسی ولسی جرگه کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی کاندیدا بودند که از میان ۲۴۷ عضو حاضر در ولسی جرگه ۲۴۴ تن رای خود را استعمال کردند.

میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رای گرفت و کمال ناصر اصولی توانست ۵۵ رای به دست آورد.

در این میان ۵۳ عضو ولسی جرگه رای باطل به صندوق ریختند و همچنان ۱۳ رای سفید استعمال شد.

رحمانی در حالی به عنوان رئیس ولسی جرگه انتخاب شده که رئیس موقت پیش از آغاز انتخابات گفت، بر اساس اعضای حاضر در نشست، شخص برنده باید پنجاه جمع یک یعنی ۱۲۴ رای به دست بیاورد.

در پایان روند رای دهی و پس از شمارش آرا، نشرات زنده جریان رای دهی از تلویزیون ولسی جرگه قطع شد.

عرفان الله عرفان عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، پس از قطع شدن نشرات زنده، کمیسیون تخنیکی به کار آغاز کرد تا تصمیم بگیرد که اعضای حاضر در نشست را اعتبار می دهد یا آرای استعمال شده در صندوق‌ها را.

عرفان الله عرفان عضو ولسی جرگه
عرفان الله عرفان عضو ولسی جرگه

اما نذیر احمد حنفی می گوید، اعضای ولسی جرگه تعداد رای‌های استعمال شده را اعتبار دادند که به این اساس آقای رحمانی رای مورد نیاز را به دست آورد.

دوره هفدهم تقنینی ولسی جرگه افغانستان در ششم ماه ثور افتتاح شده بود و تا حال اعضای آن تنها موفق به انتخاب رئیس خود شده اند.

در همین حال، شمار از اعضای ولسی جرگه شیوه ی تعیین میر رحمان رحمانی به عنوان رییس این جرگه را غیر قانونی خوانده و آن را قابل قبول نمی دانند.

نیرندر سینگهـ خالصه یکی از همین اعضا است که در صحبت با رادیو آزادی می گوید، رحمانی پنجاه جمع یک آرای اعضای جرگه را به دست نیاورده و باید انتخابات میان چهره‌های جدید برگزار می شد:

"تیم تخنیکی که چند نفر بودند در بین خود نشستند و تصمیم گرفتند، تصمیم اکثریت همین است که انتخابات باید به دور دو برود چون رای قانونی آقای رحمانی کم است، اگر از روز اول کار غیر قانونی کنیم در آینده نیز نگرانی این است که چنین کار‌های غیر قانونی ادامه یابد."

نخستین عضو سیکهـ ولسی جرگه که به قرآن سوگند وفاداری یاد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00

پیش از این در دور اول انتخابات برای تعیین رئیس ولسی جرگه که روز پنج شنبه برگزار شده بود میر رحمان رحمانی، کمال ناصر اصولی، عمر نصر مجددی و میرویس یاسینی با هم رقابت کردند که هیچ کدام‌شان برنده نشدند و سر انجام دور دوم انتخابات میان آقایان رحمانی و اصولی امروز برگزار شد.

آنچه در ماده هشتم اصول وظایف داخلی ولسی جرگه آمده این است که هرگاه هیچ یک از نامزدان در نتیجه رای دهی دور اول، اکثریت حاضر را به دست آورده نتواند، دور دوم رای گیری صرف بین دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده اند دایر و عضوی برنده اعلان می گردد که آرای اکثریت حاضر را کسب نماید.

حالا، بر اساس اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، قرار است در روز‌های آینده انتخابات به منظور تعیین معاونین و منشی‌های این جرگه برگزار شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG