لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

د افغانستان بانک فعالیت یک بانک ایرانی را متوقف ساخت


ساختمان د افغانستان بانک
ساختمان د افغانستان بانک

مراعات نشدن قوانین مرتبط به نظام بانکداری، سرپیچی از مقررات و نقش نداشتن آرین بانک در رشد و توسعه اقتصاد افغانستان از عواملی لغو جواز این بانک در افغانستان خوانده شده‌است.

ایمل عاشور سخنگوی د افغانستان بانک روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی این را گفت و افزود، در این تصمیم هیچ انگیزه سیاسی و جود نداشته و این اقدام بخاطر مسایل اقتصادی و بخصوص بخش مالی صورت گرفته است:

"آرین بانک بنام بانک افغانستان ثبت است ولی سهمداران اش ایرانی بودند، چند مورد سبب شد تا شورای عالی د افغانستان بانک جواز آرین بانک را لغو کند از جمله این که آرین بانک به هیچ تاجر و هیچ سرمایه گذاری در داخل افغانستان قرضه نمی داد و نقش ناچیز در این زمینه داشت به همین دلیل بانک مرکزی فیصله کرد تا جواز آرین بانک را فسخ کند."

به گفته آقای عاشور، هر بانک داخلی و یا هم خارجی که از تطبیق قوانین و مقرره‌های د افغانستان بانک سرپیچی کند جواز آن لغو می‌گردد.

سخنگوی د افغانستان بانک می‌گوید، آرین بانک مؤظف به تصفیه حساب‌هایش شده و بعد از این هیچ فعالیت بانکی در این کشور انجام داده نمی‌تواند.

به اساس معلومات وی، هدف از ایجاد این بانک حل مشکلات مالی، اقتصادی و تجارتی میان دو کشور عنوان شده بود اما آرین بانک دراین زمینه هیچ نقشی را ایفأ نکرد.

آرین بانک با سرمایه گذاری مشترک ده میلیون دالر بانک های ملی و صادرات ایران در سال ۲۰۰۴ در کابل به فعالیت آغاز کرده بود و بعداً شعبه آن در ولایت هرات نیز فعال شد.

پیش از این نیز جواز سه بانک داخلی کابل بانک، بانک توسعه ای افغانستان، بانک تجارتی و یک بانک پاکستانی بنام حبیب بانک به دلیل عدم رعایت قوانین بانکی از سوی د افغانستان بانک لغو گردیده بود.

در این حال یونس مهمند معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، آرین بانک هیچ نقش مثبت در بهبود تجارت این کشور بازی نکرده است:

"این بانک به هیچ تاجر و سرمایه گذار قرضه های تجارتی، ساختمانی و صادراتی نمی‌داد هیچ نوع داد و ستد با مردم نداشت یعنی نقش بارز در اقتصاد و تجارت نداشت و هر نهاد که از قوانین بانکداری کشور سرپیچی می کند باید در مورد آن چنین فیصله صورت گیرد."

با این همه تاج محمد اکبر از کارشناسان اقتصادی می‌گوید، تمام بانک‌های داخلی و خارجی باید به اساس قوانین بانکداری افغانستان در این کشور فعالیت داشته باشند، برای رشد اقتصادی این کشور تلاش کنند و دارای افراد در آن مصئون باشد.

آقای اکبر تاکید می‌کند که اگر بانک‌ها به این مسایل توجه نکنند باید فعالیت شان از سوی د افغانستان بانک متوقف گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG