لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

توجه به کشت زعفران در بلخ بیشتر شده‌است


AFGHANISTAN -- Afghan women harvest saffron flowers in a field on the outskirts of balkh province زعفران بلخ
AFGHANISTAN -- Afghan women harvest saffron flowers in a field on the outskirts of balkh province زعفران بلخ

مسئولان انجمن زعفران کاران در بلخ از افزایش کشت زعفران در این ولایت خبر می دهند و خواهان بازاریابی بین المللی به این نبات اند.

صدیق الله کاکر مسئول انجمن زعفران کاران بلخ می‌گوید که کشت زعفران در بلخ رو به افزایش است و نیز کیفیت این نبات همه سال بهبود می‌یابد.

آقای کاکر در صحبت با رادیو آزادی خواهان دریافت بازار فروش بین المللی به زعفران تولید شده در بلخ شد.

او گفت:

"هر سال که می گذرد کشت زعفران از نگاه کمیت بالاتر می رود، امسال هم در بلخ تولید ما حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ کیلو است و یک تعداد نهاد‌ها هم آمدن در قسمت ظرفیت سازی دهاقین کار را آغاز کردند."

مسئولان ریاست زارعت بلخ هم تائید می‌کنند که کشت زعفران در این ولایت نسبت به گذشته افزایش یافته است و عمدتاً در ولسوالی‌های شولگره، دهدادی، خلم و دولت آباد کشت می شود.

به گفته ذبیح الله زوبین آمر امور زراعتی ریاست زراعت بلخ که حدود ۵۰۰ تن از مردان و زنان مصرف کشت، پروسس و دسته بندی زعفران در بلخ هستند:

"حدود ۱۱۰ خانم و ۳۷۰ مرد در بخش تولید پروسس و دسته بندی زعفران کار می کنند، که به طول مجموعی نسبت به گذشته فعالیت در بخش کشت و تولید زعفران بیشتر از هر زمان دیگر شده است."

ولایت بلخ در نقشه عمومی افغانستان
ولایت بلخ در نقشه عمومی افغانستان

به گفته مسئولان انجمن زعفران کاران در بلخ که قیمت فی کیلون زعفران ۷۰ الی ۸۰ هزار افغانی است که در بازار‌های بین المللی به ارزش ۶ هزار دالر آمریکایی به فروش می رسند.

مسئولان ریاست زراعت ولایت بلخ می گویند که فصل کشت زعفران در بلخ آغاز شده و تا دو ماه دیگر نیز دوام خواهد داشت.

با این حال فریبا عصیان مسئول شرکت فروش زعفران در بلخ می گوید با آن که حضور زنان در تولید و پروسس زعفران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است، اما به دلیل عدم آموزش‌های مسلکی در بخش زرع و پروسس زعفران از لحاظ کیفی کارکرد زنان ضعیت است.

خانم عصیان افزود:

"باید در قسمت تولید با کیفیت زعفران در بلخ بیشتر کار شود، زنان مصروف کشت و تولید زعفران بسیار هستند، اما متاسفانه تولید آنان با کیفیت نیست."

فریبا عصیان می گوید که نهاد‌های دولتی و موسسات که در قسمت تولید زعفران کار می کنند باید تمرکز اصلی‌شان روی بلند بردن کیفیت زعفران باشد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG