لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

با گذشت ۴ روز هنوز هم جنجال‌های برخاسته بالای ریاست ولسی جرگه حل نشده‌است


عرفان الله عرفان عضو هیئت موظف برای جستجوی راه حل تنش روی کرسی رئیس ولسی جرگه
عرفان الله عرفان عضو هیئت موظف برای جستجوی راه حل تنش روی کرسی رئیس ولسی جرگه

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، هیئت مؤظف برای جستجوی راه حل تنش روی کرسی رئیس ولسی جرگه آغاز به کار کرده و روز چهارشنبه طرح‌اش را در جلسه عمومی شریک می‌کند.

با گذشت چهار روز هنوز هم جنجال‌های برخاسته بالای ریاست ولسی جرگه حل نشده‌است.

عرفان‌الله عرفان یک عضو این هیئت روز سه شنبه «۳۰ ثور ۱۳۹۸» به خبرنگاران گفت که هیئت ۲۷ نفره پس از بررسی آرشیف و ویدیو‌های انتخابات روز شنبه، طرح‌شان را به جلسه عمومی پیشکش می‌کنند و به‌دنبال آن روی این طرح رأی گیری خواهد شد.

آقای عرفان می‌افزاید:

"قرار بر این شده تا هیئت طرح خود را بیاورد و در اخیر وکلا در تالار برای طرح رای می‌دهند یا نه، هیئت نمی‌تواند خود سرانه تصمیم بگیرد، آنان فقط صلاحیت دارند تا طرح خود را پیشکش کنند."

روز شنبه در انتخابات که برای احراز کرسی ریاست ولسی جرگه انجام شد، میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رأی و کمال ناصر اصولی ۵۵ رأی را از آن خود کردند.

رئیس مؤقت جرگه آقای رحمانی را برنده اعلام کرد، اما کمال ناصر اصولی و برخی از وکلای دیگر در مورد این فیصله اعتراض کردند.

آنان می‌گویند که ۱۲۳ رأی از جمع ۲۴۷ رآی پنجاه جمع یک را پوره نکرده و باید میان دیگر کاندیدان انتخابات صورت گیرد.

از سوی هم فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی در صحبت با رادیو آزادی ابراز تأسف نموده گفته که اگر وکیلان برای حل اختلافات خود به کدام فیصله نرسیدند، نهادهای قانونی می‌توانند میانجی‌گری کنند.

در همین حال کمال ناصر اصولی که یک طرف قضیه است روز سه شنبه به خبرنگاران گفت فیصله‌ای مورد قبول‌اش خواهد بود که مطابق قانون اساسی و اصول وظایف داخلی ولسی جرگه باشد.

آرشیف/ کمال ناصر اصولی
آرشیف/ کمال ناصر اصولی

آقای اصولی می‌افزاید:

"در این‌جا تنها خوشبینی من مطرح نیست، در این‌جا اصول وظایف داخلی ما مطرح است، اجراآتی که مطابق قانون در ولسی جرگه می‌شود برای من قابل قبول خواهد بود، اما اگر خلاف اصول وظایف داخلی عمل شود نه‌تنها برای من، بلکه برای تمام وکلا قابل قبول نخواهد بود."

اما عرفان‌الله عرفان عضو این هیئت اطمینان می‌دهد که طرح آنان بر اساس قانون خواهد بود، زیرا به‌گفته وی روی این گونه موضوعات مصلحت کردن امکان ندارد.

از سوی هم عبدالظاهر سالنگی عضو دیگر ولسی جرگه که از هواداران میر رحمان رحمانی است می‌گوید، امیدوارست که تلاش‌های هیئت تعیین شده ثمربخش باشد.

آقای سالنگی می‌گوید:

"انتظار می‌رود تا پایان فردا نتیجه کار هیئت مشخص شود، امروز به خاطری که در تالار تعداد وکلا کم بود نتیجه برای فردا معطل شد، نماینده‌های ولسی جرگه از این بیشتر تحمل ندارند که پارلمان در محاصره کشمکش چند نفر باشد، انتظار دارم که نتیجه کار هیئت نتیجه دهد و کار تعیین هیئت اداری ولسی جرگه به پیش برد."

پیش از این هیئت ۱۵ نفری در خصوص حل جنجال‌های برخاسته بالای ریاست ولسی جرگه تشکیل شد، اما تلاش‌های آنان به نتیجه نرسید و هیئت دیگر ایجاد شد.

  • حالی دیده شود که هیئت جدید خواهد توانست جنجال برخاسته را حل کند یا خیر؟

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG