لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

سکات میلر: لابراتوارهای تولید مواد مخدر مورد حملات هوایی هدفمند قرار گرفته‌است


جنرال سکات میلرقوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال سکات میلرقوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو از دوام همکاری نیروهای ناتو با نیروهای افغان در انجام عملیات بالای کارخانه‌های تولید مواد مخدر خبر می‌دهد.

سیگار در اوایل سال جاری میلادی از توقف عملیات نیروهای ناتو و امریکایی بر کارخانه های تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داد، اما حال قوماندان نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید، این نیروها همچنان به همکاری با نیروهای افغان در عملیات هوایی بر این کارخانه‌ها ادامه می‌دهند.

سکات میلر قوماندان نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو و نیروهای امریکایی در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت، در هرجای که هنگام عملیات بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر به همکاری نیروهای ناتو و امریکایی ضرورت دیده شود، در صورت درخواست حکومت افغانستان آنان آماده همکاری اند:

"لابراتوارهای تولید مواد مخدر مورد حملات هوایی هدفمند قرار گرفته‌است. زیرا اگر از منظر داخلی ببینیم، مواد مخدر از دیدگاه اسلام هم حرام است و در عین زمان، مواد مخدر منبع تمویل مالی گروه‌های تروریستی می‌باشد. در جایکه ما تشخیص دهیم که همکاری ما به افغان‌ها و نیروهای افغان مؤثر واقع می شود، ما در هماهنگی با نیروهای افغان و رهبری حکومت افغانستان در بخشی که به کمک ضرورت باشد اقدام می‌کنیم."

حملات مشترک هوایی نیروهای افغان و خارجی بالای کارخانه‌های تولید مواد مخدر در اوآخر سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد و در آخرین رویداد، یک هفته قبل نیروهای افغان با حمایت هوایی نیروهای خارجی (۶۸) لابراتوار تولید هیرویین را در ولسوالی بکوا فراه هدف حملات هوایی قرار دادند.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

بر بنیاد یافته‌های وزارت امور داخله، در این لابراتوارها روزانه به ارزش یک میلیون افغانی هیرویین تولید می‌شد و عاید آن نیز به طالبان می‌رسید.

محمدا گل مجاهد کارشناس امنیتی حملات هوایی بر کارخانه‌های تولید هیرویین را در کاهش تولید مواد مخدر مؤثر نمی‌داند، زیرا به گفته وی، کارخانه‌های تولید هیرویین که در افغانستان ساخته شده، خیلی ابتدایی و به مراتب ارزانتر از بمب‌های است که از سوی نیروهای مشترک برای تخریب آن به کار گرفته می‌شود:

"ساخت این لابراتوارها بیشتر از پنج تا ده هزار دالر مصرف ندارد. این لابراتوارها از چند بیرل و چند دیگ مسی ساخته شده، قابل انتقال است و تخریب آن خیلی اهمیت ندارد. اگر هدف از بین بردن بنیادی مواد مخدر باشد، وزارت زراعت باید برای کشت کوکنار بدیل ارائه کند. علاوه بر آن، در ساحات تحت حاکمیت دولت باید با کشت کوکنار مبارزه صورت گیرد و کشت از بین برده شود."

جان سپکو سر مفتش امریکا از بازسازی افغانستان نیز در گزارش اخیرش گفته است که تمرکز بر تخریب لابراتوارها برای کاهش تولید هیرویین موثر نیست، اما مقدار مواد مخدری که در هنگام حملات هوایی در این لابراتوارها از بین می رود، در کاهش عاید مالی طالبان چشم گیر بوده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG