لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

نماینده حکومت و رئیس شورای صلح در نشست مسکو شرکت کردند


صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

در مراسم تجلیل از صد سالگی روابط افغانستان و روسیه و نشست بین‌الافغانی صلح در مسکو نمایندۀ حکومت افغانستان و رئیس شورای عالی صلح این کشور اشتراک کردند.

در این دو نشست ۱۴ عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر به رهبری ملا عبدالغنی برادر نیز حضور داشتند.

قبل از این صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفته بود: "در نشست صد سالگی روابط افغانستان و روسیه کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح به نماینده‌گی این شورا و سفیر افغانستان در مسکو به نماینده‌گی از حکومت افغانستان در آن اشتراک خواهد کرد. طبیعتاً موارد اصلی همانا صلح است و هر کشوری که ما را به‌خاطر رسیدن به صلح با رهبری و مالکیت مردم و دولت افغانستان در نظر بگیرد از سوی ما استقبال می‌شود."

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، در نشست چهارشنبه که در آن روی مسایل صلح تبادل نظر صورت می‌گیرد، در کنار ۱۴ عضو این گروه شماری از چهره‌های سیاسی افغان که در نشست قبلی مسکو اشتراک کرده بودند، حضور خواهند داشت.

مجاهد می‌گوید، در این نشست هیچ‌کس به نماینده‌گی از حکومت افغانستان اشتراک نخواهد داشت.

اما وی در باره اشتراک سفیر افغانستان و رئیس شورای عالی صلح گفت، چهره‌های حکومتی می‌توانند از آدرس شخصی در این نشست اشتراک کنند.

مقام‌های روسی شماری از سیاست‌گران افغان و نماینده‌های طالبان را در مسکو دعوت کردند.

این افراد در مراسم تجلیل از صدمین سالروز روابط دیپلوماتیک افغانستان و روسیه اشتراک کردند.

این مراسم امروز سه‌شنبه با اشتراک شماری از چهره‌های حکومتی و غیر حکومتی افغانستان و یک هیئت طالبان در مسکو آغاز شد و فردا چهارشنبه پایان خواهد یافت.

گروهی از سیاستمداران به شمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و نماینده‌های دفتر سیاسی طالبان در قطر در کنار اشتراک در این مراسم، در مورد پروسۀ صلح نیز گفتگو کردند.

در همین حال برخی از اعضای سابق گروه طالبان می‌گویند، نشست مسکو غیر رسمی است و مسایلی که در آن بحث می‌شود الزامی نخواهد بود، زیرا به باور آنان این یک نشست تصمیم‌گیر نیست.

سید اکبر آغا یکی از اعضای سابق گروه طالبان
سید اکبر آغا یکی از اعضای سابق گروه طالبان

سید اکبر آغا یکی از اعضای سابق گروه طالبان می‌گوید: "من فکر نمی‌کنم که طالبان با نماینده حکومت در این نشست رسمی دیدار کنند، یک مثال می‌توانم بدهم که چند سال پیش در فرانسه یک نشست دایر شد در آن نماینده‌های حکومت و طالبان آمده بودند، اما در آن دیدار رسمی نکردند، طالبان فکر نکنم در این نشست هم رسمی دیدار کنند، زیرا این نشست کدام نشست تصمیم‌گیر هم نیست."

اما این دیدار نماینده‌های حکومت و شورای عالی صلح با طالبان، کم‌سابقه خواهد است.

وزارت خارجه افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که این نشست بتواند راه را برای دیدار‌ها و نشست‌های بعدی در زمینه گفتگو‌های صلح باز کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG