لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

کمیسیون انتخابات به ۸ ولایت مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی فرستاده است


آرشیف، یک خانم در کابل برای شرکت در انتخابات کارت رأی دهی اخذ کرده است. March 31 2014
آرشیف، یک خانم در کابل برای شرکت در انتخابات کارت رأی دهی اخذ کرده است. March 31 2014

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برای ثبت‌نام رأی دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری به هشت ولایت مواد حساس و غیر حساس فرستاده است.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه «۰۷ جوزای ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که در این ولایات مواد حساس انتخاباتی وجود نداشت و یا هم برای پوشش روند ثبت نام تقویتی بسنده نبوده است: "از لحاظ امنیتی هیچ نگرانی وجود ندارد و نهادهای امنیتی برای ما اطمینان داده اند. روند انتقال مواد حساس و غیر حساس به ولسوالی‌ها در ۸ ولایت آغاز شده و هم‌اکنون ادامه دارد تا همان تاریخ که ۱۸ جوزا است روند ثبت‌نام تقویتی را آغاز کنیم."

این کمیسیون برای ثبت‌نام رأی دهنده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۶ ولایت دیگر به مواد حساسِ که در جریان روند ثبت‌نام انتخابات ولسی جرگه به این ولایت‌ها فرستاده شده بود، اکتفا کرده‌است.

پکتیا، وردک، پروان، پنجشیر، غزنی، خوست، ننگرهار و نورستان همان ولایت‌های اند که مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به آن‌ها فرستاده شده‌است.

مواد حساس انتخاباتی شامل برگه‌های ثبت‌نام رأی دهنده‌گان، برچسپ، خریطه‌های محافظتی، رنگ، صندوق‌های رأی‌دهی، غرفه‌ها و قرطاسیه است.

قرار است روند ثبت‌نام رأی دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری در هجدهم ماه جوزای سال روان آغاز و تا اول ماه سرطان ادامه ‌یابد.

کمیسیون مستقل انتخابات فیصله کرده که ۴۵۸ مرکز ثبت‌نام تقویتی رأی دهنده‌گان در سراسر این کشور گشایش یابد که از این میان ۲۷۴ آن به ولایت غزنی در نظر گرفته شده‌است.

در این روند تنها کسانی که به کشور بازگشته اند، سن قانونی را تکمیل و یا در انتخابات ولسی جرگه از ثبت‌نام بازمانده‌اند، ثبت‌نام می‌کنند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید با تهدید‌های امنیتی که از ولایات به ویژه غزنی برای آنان گزارش شده کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند در بسیاری از ولسوالی‌ها مراکز ثبت‌نام را باز نگهدارد.

آقای رشید می‌افزاید: "سرنوشت ۲۵۰۰ مرکز بسته شده و ساحاتی که مردم باید ثبت‌نام کنند باید روشن گردد و آنرا داشته باشیم، دوم این‌که برخی ولسوالی‌ها میان دولت و مخالفان اداره آن رد و بدل می‌شود یا آن ولسوالی‌ها که امنیت نیست بعداً زیر پوشش امنیتی قرار می‌گیرد. ما در مجموع در کار این‌ها پراکندگی و بی‌برنامه‌گی می‌بینیم، مصونیت مواد حساس بحث دیگر است که خیلی جدی و مهم است."

این‌که به راستی وزارت داخله چه شمار این مراکز را تأمین امنیت می‌کند، خواستیم دیدگاه این وزارت را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

با این وصف، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، طرحِ که نهادهای امنیتی برای آنان دوباره فرستاده از تأمین امنیت تمامی این مرکزها اطمینان داده‌اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG