لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

روسیه خواهان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد


سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه (چپ) حین صحبت با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در مسکو. May 28, 2019
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه (چپ) حین صحبت با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در مسکو. May 28, 2019

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید، نیرو‌های خارجی از افغانستان بیرون شوند.

لاوروف این اظهارات را سه شنبه در آغاز نشست دو روزۀ ابراز کرد که به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلوماتیک افغانستان و روسیه در مسکو دایر شده‌است.

وزیر خارجه روسیه گفت: "روسیه مطمئن است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد، راه رسیدن به صلح تنها از طریق ابزار سیاسی و دیپلوماتیک ممکن است."

لاوروف در سخنرانی خود در این نشست از نماینده‌های طالبان برای اشتراک در نشست مسکو استقبال کرد و گفت: "ما خواهان بیرون رفتن تمامی نیرو‌های خارجی ازین کشور (افغانستان) استیم. ما از تمام جوانب که در آن همه نیرو‌های اجتماعی و سیاسی شامل اند می‌خواهیم که هرچه زودتر گفتگو را میان خود آغاز کنند."

هیئت چهارده نفری طالبان که در آن ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در قطر و معاون سیاسی این گروه نیز شامل است در حالی به مسکو سفر کرده که این گروه هنوز هم به عنوان یک سازمان تروریستی در روسیه ثبت است.

گفته می‌شود که روسیه با میزبانی این نشست تلاش دارد تا نقش خود را به عنوان میانجی صلح افغانستان مطرح سازد.

ملا برادر در این نشست گفت: "امارت اسلامی افغانستان متعهد به صلح است. ما معتقدیم که اولتر از همه باید موانع سد راه صلح از بین برود."

حامد کرزی رئیس جمهور سابق همراه با شماری از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان از جمله برخی از رهبران جهادی در نشست مسکو اشتراک کرده‌اند.

لطیف بهاند سفیر افغانستان در مسکو از حکومت افغانستان در این نشست نمایندگی می‌کند اما تا هنوز روشن نیست که او با هیئت طالبان گفتگو خواهد کرد یا خیر؟

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند روز دوشنبه با نشر یک اعلامیه گفت که نماینده‌های طالبان با شماری از مقام‌های پیشین حکومتی در نشست مسکو گفتگو خواهند کرد.

او نیز از گفتگوی احتمالی میان هیئت طالبان با سفیر افغانستان در مسکو چیزی نگفته است.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

از سوی دیگر صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مورد اشتراک نماینده حکومت افغانستان و رئیس شورای عالی صلح در نشست مسکو به رادیو آزدی گفت: "در نشست صد سالگی روابط افغانستان و روسیه کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح به نماینده‌گی این شورا و سفیر افغانستان در مسکو به نماینده‌گی از حکومت افغانستان در آن اشتراک خواهد کرد. طبیعتاً موارد اصلی همانا صلح است و هر کشوری که ما را به‌خاطر رسیدن به صلح با رهبری و مالکیت مردم و دولت افغانستان در نظر بگیرد از سوی ما استقبال می‌شود."

طالبان در ماه فبروری هم در یک نشست در مسکو اشتراک کرده بودند.

نماینده‌های این گروه در حالی برای بار دوم در نشست به میزبانی مسکو به روسیه سفر کرده اند که این گروه تا کنون شش بار با هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان در قطر ملاقات کرده‌است.

با آنکه خلیلزاد تلاش‌های مسکو برای صلح افغانستان را استقبال کرده است اما برخی از مقام‌های امریکایی بدین باور اند که مسکو خواهان به آزمون کشانیدن گفتگو‌های قطر میان هیت امریکایی و نماینده‌های طالبان است.

XS
SM
MD
LG