لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

کمیسیون انتخابات: در ششم میزان صرف انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات مکرراً گفته بود که سه انتخابات را همزمان برگزار می‌کند، اما حالا از این تصمیم‌اش عقب‌نشینی کرده‌است.

حوا علم نورستانی رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه «۰۸ جوزای ۱۳۹۸» در یک نشست خبری گفت، به دلیل محدودیت‌های زمانی، تخنیکی و بودجوی نمی‌توانند هر سه انتخابات را همزمان برگزار کنند، از همین‌رو به‌گفته وی در ششم میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی افزود که در ۶ میزان انتخابات شورای ولایتی و ولایت غزنی برگزار نمی‌شود: "کمیسیون پس از رأیزنی‌ها و همآهنگی با جوانب ذیدخل و به دلیل محدودیت زمانی، بودجوی و تخنیکی برای برگزاری سه انتخابات و همچنان به‌خاطر مدیریت بهتر انتخابات ریاست جمهوری تصمیم اتخاذ نمود که صرفاً انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ شش میزان برگزار گردد."

خانم نورستانی گفت که پس از ارزیابی امکانات و شرایط، زمان برگزاری دو انتخابات دیگر را اعلام خواهند کرد.

به‌گفته رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات پیشرو، با کارگیری از دستگاه بایومتریک برگزار خواهد شد.

خانم نورستانی گفت در این زمینه با جوانب ذیدخل پروسه انتخابات مشوره صورت گرفته است.

در ۲۹ حوت سال ۱۳۹۷ این کمیسیون اعلان کرد، انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و ولایت غزنی همزمان در شش میزان برگزار می‌شود و به همین دلیل این کمیسیون برگزاری سه انتخابات را به سه ماه تأخیر انداخت.

یش از این، حوا علم نورستانی به صدای امریکا گفته بود که الیس ولز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در دیدار با اعضای کمیسیون انتخابات، پیشنهاد کرده بود که تنها روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کنند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

از سوی هم شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی از جمله بیناد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که تصمیم اخیر این کمیسیون نشان می‌دهد که مستقل نیستند و به خواست جامعه جهانی تن داده‌اند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این بنیاد: "ما در این قسمت جداً نگران هستیم، کمیسیون مستقل انتخابات با وضعیت پراگنده انتخابات را مدیریت می‌کند و تصمیم گیری‌ها‌ی شان ثابت نیست، این‌ها ثابت می‌کنند که قادر به مدیریت انتخابات نیستند و ترس داریم که روزی بگویند که انتخابات برگزار نمی‌شود."

آقای رشید تأکید دارد که اگر کمیسیون استقلالیت‌اش را حفظ نکند، زمینه مداخلات در پروسه فراهم خواهد شد که به‌گفته وی در آن زمان نتایج انتخابات قابل پذیرش نخواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG