لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

نهادهای ناظر: ادامه کار اعضای شورای‌های ولایتی غیر قانونی است


آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

نهادهای ناظر انتخابات افغانستان می‌گویند که ادامه کار اعضای شورای‌های ولایتی غیر قانونی و فاقد مشروعیت است.

کمیسیون مستقل انتخابات با به تعویق انداختن انتخابات شوراهای ولایتی قانون اساسی را نقض کرده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان با ابراز این مطلب روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات هیچ ارادۀ برای برگزاری انتخابات شورای ولایتی ندارند:

"سرپیچی آشکار از قانون اساسی است رئیس جمهور این صلاحیت را ندارد که مدت کار یک نهاد تقنینی که به اساس رای مردم شکل می‌گرد را تمدید کند به اساس قانون کار آنان غیر قانونی پنداشته می‌شود و ما نمی‌توانیم که آنان را نهادهای مشروع بخوانیم."

بر اساس قانون اساسی افغانستان مدت کار اعضای شورای ولایتی چهار سال است اما فیفا می‌گوید که حدود یک سال می‌شود که دوره قانونی کار آنان به پایان رسیده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ۲۹ حوت سال ۱۳۹۷ اعلان کرد که انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه غزنی هم‌زمان در شش میزان برگزار می‌شود.

اما این کمیسیون روز گذشته اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های زمانی، تخنیکی و بودجوی نمی‌تواند هر سه انتخابات را هم‌زمان برگزار کند، از همین‌رو در ششم میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

این بار نخست نیست که دوره کار یک نهاد تقنینی که اعضای آن به اساس رای مردم انتخاب می‌کردند تمدید می‌شود بلکه دور شانزدهم تقنینی ولسی جرگه افغانستان نیز به اساس فرمان رئیس جمهور برای مدت چهار سال تمدید شد.

اما حقوقدانان می‌گویند که رئیس جمهور صلاحیت تمدید کار نهاد تقنینی و نادیده گرفتن قانون اساسی را ندارد.

آنان می‌گویند که در کنار این ادامه کار اعضای مشرانو جرگه که از شوراهای ولایتی به این جرگه آمده اند نیز غیر قانونی است.

اما مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند آنان به زمان نیاز دارند تا بتوانند انتخابات شورای‌های ولایتی را به گونه شفاف برگزار کنند.

ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون در مورد گفت:

ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون انتخابات
ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون انتخابات

او افزود:

"امکانات مالی کمیسیون کم است همچنان هم زمان ذیق است و هم مشکلات امنیتی وجود دارد بناً کمیسیون ناچار شد تا انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی را به تعویق اندازد."

وی می‌افزاید که اگر شرکای انتخاباتی کمیسیون انتخابات در بخش امنیتی و مالی همکاری لازم انجام دهند در آینده نزدیک تاریخ برگزاری انتخابات شورای ولایتی نیز اعلام خواهد شد.

اما نهادهای ناظر انتخابات نگران اند که نشود انتخابات شورای‌های ولایتی تا برگزای انتخابات آینده ولسی جرگه به تعویق افتد.

XS
SM
MD
LG