لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

هشدار امریکا به ایران در مورد فعالیت مخربانه در خلیج فارس


آرشیف/ کشنی جنگی امریکا در خلیج فارس / عباس موسوی
آرشیف/ کشنی جنگی امریکا در خلیج فارس / عباس موسوی

ایالات متحده در تلاش برای افزایش فشارها بر ایران، این‌بار هشدار داده است که تهران در بدل هرنوع فعالیت مخربانه در خلیج فارس با عکس العمل جدی روبه‌رو خواهد شد.

جان بولتن مشاور امنیت ملی ایالات متحده به ایران هشدار داده و گفته است که هرگونه حمله بر منافع ایران و متحدان آن در خلیج فارس موجب عکس العمل جدی واشنگتن خواهد شد.

از سوی دیگر عربستان سعودی رقیب دیرینه ایران در منطقه نیز این کشور را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرده است.

ابراهیم العساف وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنرانی در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی که دیروز در جده برگزار شد گفت، حمایت ایران از جنگجویان حوثی ثابت ساخته که تهران در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کند و این باید از سوی کشورهای اسلامی رد شود.

ایران از جنگجویان شیعه حوثی در یمن حمایت می‌کند در حالی‌که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها حملات هوایی را راه اندازی می‌کند.

این هشدار را که جان بولتن مشاور امنیت ملی ایالات متحده برای ایران دیروز در جریان دیدارش از امارات متحده عربی ابراز کرد، در تضاد با اظهارات اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا است که گفته بود واشنگتن در پی صدمه رساندن به ایران نیست.

بولتن یکروز پیش از این حملات بالای تانکرهای تیل در ساحل امارات متحده عربی را به ایران نسبت داد و گفت که تقریباً مشخص است که این حملات با استفاده از ماین های دریایی ساخت ایران انجام شده بودند.

جان بولتن مشاور امنیت ملی ایالات متحده
جان بولتن مشاور امنیت ملی ایالات متحده

تنش‌ها میان ایران و امریکا سال گذشته میلادی زمانی شدت گرفت که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خروج کشورش از توافقنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد و وضع تحریم های اقتصادی بر این کشور را از سر گرفت.

همچنان اخیراٌ ایالات متحده از فرستادن کشتی طیاره بردار ابراهام لینکن به خلیج فارس و طیاره های بمب افگن B52 به پایگاه العدید در قطر خبر داد و آن‌را اقدامی جلوگیری از تهدیدات احتمالی ایران خواند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات ایالات متحده در رابطه به حملات بالای تانکر های تیل را تمسخر آمیز خواند و دیروز گفت که اهداف امریکا در منطقه قابل نگرانی است.

همچنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که "جاده برای گفتگو با ایالات متحده مسدود نیست" اما به گفته او به‌شرط آن که واشنگتن دوباره به توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی ایران برگردد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد ایران گفت که کشورش با امریکا هیچ‌گاه مذاکره نخواهد کرد زیرا به گفته او مذاکرات مؤثر نبوده و منجر به آسیب بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG