لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

گفتگوهای سیاسیون افغان و هیئت طالبان در مسکو بی‌نتیجه پایان یافت


نشست مسکو در مورد صلح افغانستان/ Source: Evgenia Novozhenina (Reuters)
نشست مسکو در مورد صلح افغانستان/ Source: Evgenia Novozhenina (Reuters)

گفتگوهای سیاسیون افغان و هیئت طالبان در مسکو پس از دو روز بی نتیجه پایان یافت.

سیاسیون افغان و هیئت طالبان پس از دو روز رای زنی در نشست مسکو به کدام نتیجه ملموسی دست نه یافتند.

فوزیه کوفی یکی از اشتراک کننده های این نشست روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، نماینده‌گان طالبان در پایان این نشست بر موضع قبلی شان تاکید کردند و به آتش بس در روزهای عید سعید فطر تن ندادند.

اما به گفته او طرف ها توافق کرده اند تا روی این مسایل، با تاکید بر توافقات پنجم و ششم فبروری سال روان میلادی، در آینده به گفتگو‌های شان ادامه دهند:

فوزیه کوفی یکی از اشتراک کننده های نشست مسکو
فوزیه کوفی یکی از اشتراک کننده های نشست مسکو

"قطع حملات بر محلات ملکی، مثل مدارس، مکاتب و مساجد صحبت شده، حمایت حقوق زنان حمایت افراد ملکی نیز موضوع بحث ما بود، اما به علت این که تمام موارد به آتش بس ارتباط دارد و کلیت مسئله که آتش بود باید روی آن توافق میشد و در اعلامیه به عنوان مسایل توافقی گنجاینده میشد، که نشد به دلیل این که طالبان به آتش بس توافق نکردند."

در این حال یک عضو هیئت طالبان که به مسکو رفته است به شرط نگرفتن نامش به رادیو آزادی گفت که موضوع آتش بس در روزهای عید سعید فطر را با رهبری شان در میان می‌گذارند، اما وی برقراری آتش بس در روزهای عید رمضان را نه تائید و نه هم رد کرد.

او همچنان میگوید که دور هفتم گفتگوها در پیوند به صلح میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان در قطر، پس از عید سعید فطر آغاز خواهد شد.

مسکو روز سه شنبه برای دومین بار میزبان نشست در پیوند به صلح افغانستان میان نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان در قطر و شماری از سیاسیون افغان بود.

روز سه شنبه نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان در قطر در حاشیه نشست گرامیداشت از صدمین سال‌ روز روابط افغانستان و روسیه، در مسکو با هئیت افغانی دیدار و گفتگوهای داشته‌اند.

برقراری آتش‌بس، حفاظت غیرنظامیان در جنگ، مسایل مربوط به زندانیان، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و قطع مداخلات خارجی، ادامه مذاکرات بین الافغانی، تحکیم نظام اسلامی،حفظ تمامیت ارضی، وحدت ملی افغانستان، حقوق زنان و مسایل دیگر فشرده مواردی اند که در اعلامیه مشترک سیاسیون افغان و نماینده‌گان طالبان در پایان این نشست پخش شده‌است.

مسکو چهار ماه پیش در اوایل ماه فبروری میزبان نخستین نشست میان نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان و چهره‌های سیاسی بود، نشستی که حکومت افغانستان آن را رد کرد و گفت که فیصله‌های آن اجرایی نمی‌باشد.

با این همه، اطمینان از این که از خاک افغانستان هیچ تهدید متوجه جهان نمی‌شود، اصلاحات لازم، حفظ و تقویت نهادهای بنیادی، دفاعی و نهادهای ملی، نیاز برهمکاری کشورهای منطقه و بزرگ برای تحقق صلح، و بی طرفی افغانستان در برابر منازعات منطوقی و جهانی از موارد مهم در اعلامیه مشترک دو طرف در نشست نخستین مسکو بوده‌است.

اما اکنون در اعلامیه دومین نشست مسکو میان این طرف بر این موارد اصلن اشاره‌یی نشده‌است و نیز حقوق بشر و نظام انتخابی افغانستان از مهمترین مواردی اند که در دومین نشست مسکو بر آن نیز پرداخته نشده‌است.

با این همه، اکنون برخی کارشناسان سیاسی بدین باور اند که این نشست ها بیشتر رنگ تشریفاتی داشته و تنها نتیجه آن هویت بخشیدن به گروه طالبان بوده‌است.

سید اسحاق گیلانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"این گونه نشست ها هیچ گونه دستاوردی ندارد، بدون این که تبلیغاتی مطبوعاتی داشته باشد و شناخت شخصیت های بیشتر شود امریکا هم وقت را ضایع میکند که تا حال به هیچ نتیجه نرسیده و علت ناکامی مذاکرات همین است، حالا فکر می کنم که تیر از کمان خطا خورده و فشار های سیاسی و نظامی بالای طالبان هیچ تاثیری ندارد."

پیشتر وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که در نشست بین‌الافغانی در مسکو رئیس شورای عالی صلح و سفیر افغانستان در مسکو اشتراک کرده اند.

در این نشست بیست و چهار تن از چهره های سیاسی به شمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان اشتراک کرده بودند.

گروه طالبان نیز در آن یک هیئت پانزده نفره به رهبری ملا عبدالغنی برادر فرستاده بود و انتظار می رفت که طرف ها به توافق روی آتش بس دست یابند.

XS
SM
MD
LG