لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

خوش‌بینی‌ها و ناامیدی‌ها در پیوند به نتایج نشست بین‌الافغانی مسکو


نشست برخی سیاسیون افغان با نماینده های طالبان در قطر. May 30, 2019
نشست برخی سیاسیون افغان با نماینده های طالبان در قطر. May 30, 2019

اشتراک کنندگان نشست گفتگوی بین‌الافغانی مسکو هر چند از پیشرفت در مباحثات خود خبر می‌دهند ولی باز هم نتوانستند که روی آتش‌بس به توافق برسند.

مباحثات روزهای چهار شنبه و پنج‌شنبه در مسکو همزمان با تلاش بین‌المللی برای پایان بخشیدن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان انجام شد.

جانبین در اعلامیه دیروز خود از مباحثات مثمر و سازنده در بارۀ یک آتش‌بس محتمل، تقویت نظام اسلامی و حقوق زنان خبر دادند.

اعلامیه افزود که: "جانبین پیشرفت فوق‌العاده داشتند ولی برخی مسائل به مباحثات بیشتر نیاز دارد."

سهیل شاهین سخنگوی هیئت مذاکره کننده طالبان گفت که در بارۀ برخی مسائل به شمول خروج قوای بین‌المللی و یک حل سیاسی در آینده، پیشرفت چشم‌گیری صورت گرفت.

ولی عطا محمد نور والی سابق بلخ و یکی از چهره‌های سیاسی مقتدر در شمال افغانستان ابراز ناامیدی کرده گفت که توقعات ما بیشتر از این بود.

او به آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفت: "ما تقریباً نُه ساعت با هم گفتگو کردیم، پیام اصلی ما آتش‌بس بود ، آتش بسی که آغازگر صلح شود."

آقای نور در جمع یک هیئت از سیاسیون افغان که حامد کرزی رئیس جمهور سابق، فوزیه کوفی عضو سابق ولسی جرگه و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی در آن شامل بود با هیئت چهارده نفری طالبان در مسکو گفتگو کردند.

رهبری هیئت طالبان در گفتگوهای دیروز را ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی آن‌ها در قطر بدوش داشت.

سفیر افغانستان در مسکو و محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان که در جلسه روز اول این گردهمایی به مناسبت صدمین سالروز تأسیس روابط دیپلوماتیک افغانستان و روسیه اشتراک کردند در مباحثات دیروز حضور نداشتند.

آژانس های خبررسانی گزارش می‌دهند که جانب طالبان به حکومت روسیه اطمینان داده است که اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان علیه روسیه استفاده شود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در روز اول این گردهمایی گفت که مسکو از خروج همه قوای بین‌المللی از افغانستان حمایت می‌کند.

این گردهمایی روز سه شنبه آغاز شد و دیروز پنج‌شنبه پایان یافت.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان نیز به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته است که در ملاقات با نمایندگان طالبان در بارۀ راه‌های پیشرفت پروسه صلح و آشتی در افغانستان گفتگو کرده است.

XS
SM
MD
LG