لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

اداره محلی هلمند: پلانِ محو مزارع کوکنار در اختیار ما قرار داده نشده است


آرشیف، مزارع کوکنار در ولایت هلمند. April 8, 2016
آرشیف، مزارع کوکنار در ولایت هلمند. April 8, 2016

در سال روان بار دیگر در بخش های زیادی از ولایت هلمند کوکنار کشت شده، اما هیچ پلان عملیاتی از سوی اداره‌های مرکزی دولت افغانستان برای محو مزارع کوکنار در این ولایت به اجراء گذاشته نشده است.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند در صحبت با رادیو آزادی گفت، در سال روان در ولسوالی‌های خانشین، دیشو، موسی قلعه، نو زاد، سنگین، واشیر، مارجه و برخی مناطق اطراف شهر لشکرگاه کوکنار کشت شده بود.

آقای زواک می‌گوید، در حالی که نیش زدن کوکنار در این مناطق پایان يافته، اما تا حال هیچ پلانی برای محو مزارع کوکنار از سوی مرکز با آنان شریک ساخته نشده است: " در ولسوالی هایی که در آنجا بر ضد مزارع کوکنار کمپاین انجام شده، عبارت از ولسوالی های نهر سراج، گرمسیر، نادعلی و بخش های از ولسوالی واشیر می باشد که در جریان آن حدود یک هزار جریب زمین کاملاً از وجود کوکنار پاکسازی شد. علت محدودیت کمپاین این بود که طالبان بر این مناطق حمله می کردند و تمامی نیروهای مسلح در آنجا مشغول عملیات بودند. دیگر این که، اداره محلی هلمند منتظر دریافت پلان محو مزارع کوکنار از جانب مرکز بود که هدایت مرکز محو مزارع کوکنار است و یا پلان دیگری وجود دارد؟"

بر بنیاد معلومات اداره محلی هلمند، طالبان در مناطق تحت کنترول شان دهاقین را با زور به کشت کوکنار وادار ساخته اند و نیروهای افغان تلاش کردند با انجام عملیات و گسترش کنترول شان بر این مناطق، مانع کشت و تولید مواد مخدر شوند.

سروی مشترک دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داد که (۹۸) فیصد کوکنار افغانستان در هشت ولایت صورت می‌گیرد و هلمند در آن بیشترین سهم را دارد.

عطا الله افغان رئیس شورای ولایتی هلمند می‌گوید، در ولسوالی‌های شمالی هلمند که در کنترول طالبان قرار دارد، سه فصل کوکنار کشت می شود، اما وی از عدم جدیت دولت در مبارزه علیه کشت کوکنار نیز انتقاد می‌کند: "در ولسوالی های شمالی هلمند کوکنار بیشتر کشت شده، چون این ولسوالی ها از کنترول نیروهای افغان بیرون بود و در آنجا دو تا سه فصل کوکنار کشت می شود. همچنان در برخی ولسوالی های جنوبی نیز کوکنار کشت شده بود. اگر طالبان بخواهند که در مناطق تحت کنترول شان کوکنار کشت نشود، آنان می‌توانند با یک اعلان از آن جلوگیری کنند. دولت که از عملیات سخن می‌گوید، در عمل آن را اجراء کند و مناطقی را که مردم خواهان تصفیه آن استند، تصرف و خود را بر اوضاع مسلط سازند."

اداره محلی هلمند در حال از عدم دریافت پلان رسمی محو مزارع کوکنار از مرکز خبر می‌دهد که کمیته های کاری در کابل سرگرم زمینه سازی برای ادغام وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با وزارت امور داخله اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG