لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

پادشاه عربستان: ایران به گروه‌های تروریستی پناه داده‎‌است


ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی

عربستان سعودی و کشورهای عربی هم پیمانش در نشست اضطراری سران عرب، ایران را نکوهش کردند.

این اجلاس در شهر مکه دیروز پنج‌شنبه آغاز شد و تا صبح امروز ادامه یافت.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به روز پنج‌شنبه سی‌ام ماه می، ایران را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی جهانی و منطقه‌ای و ایجاد تهدید به راه‌های آبی بین‌المللی متهم کرد.

اجلاس سران عرب در حالی برگزار می‌شود که تنش در روابط ایران با ایالات متحده و متحدین عرب امریکا بالا گرفته است و نگرانی‌های فزاینده در خصوص احتمال یک نزاع مسلحانه در منطقه وجود دارد.

عربستان سعودی در کنار اجلاس رهبران عرب، از نشست شورای همکاری خلیج نیز میزبانی کرده و انتظار می‌رود نشست سازمان همکاری اسلامی به میزبانی این کشور امروز در مکه برگزار شود.

عربستان سعودی که از سوی امریکا حمایت می‌شود و رقیب عمدۀ ایران است برای نفوذ خود در منطقه رقابت می‌کند.

تنش‌ها پس از آن بالا گرفت که از حملات بر تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و نفت کش‌های دُورتر از سواحل امارات متحده عرب خبر داده شد.

ایالات متحده و بسیاری کشورهای عربی، ایران و گروه‌های نیابتی این کشور در منطقه را به دخالت درین حمله‌ها متهم می‌کنند، اتهامی که تهران رد می‌کند.

در اعلامیۀ نهایی نشست شورای همکاری خلیج و اجلاس رهبران عرب از حق عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای دفاع از منافع‌شان در برابر این حمله‌ها حمایت شده‌است.

عربستان سعودی اوایل این ماه خواهان برگزاری نشست اضطراری در مکه شد تا کشورهای اسلامی و عربی یک موقف متحد علیه ایران اتخاذ کنند.

اما در اجلاس میان کشورهای عربی اتفاق آراء وجود نداشت وعراق به اعلامیۀ اجلاس رهبران عرب اعتراض کرد.

برهم صالح رئیس جمهورعراق به رهبران عرب گفت، امنیت و ثبات ایران به منافع تمام کشورهای اسلامی و عربی است. بغداد هم با غرب و هم با تهران روابط خوب دارد.

در این حال، خبرگزاری ایسنای ایران، از عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور نقل کرده که گفته است، عربستان سعودی ازماه مبارک رمضان و شهر مکۀ مکرمه برای منفعت سیاسی استفاده می‌کند تا اتهام‌های به گفته او بی‌اساس را علیه ایران وارد کند.

واشنگتن هم پیمان عربستان سعودی نیز با ایران مشکل دارد.

تنش میان واشنگتن و تهران پس از آن افزایش یافت که رئیس جمهور دونالد ترمپ، ایالات متحده را در ماه می پارسال از موافقتنامۀ هسته‌ای بیرون کرد و سپس تحریم‌ها بر ایران را از سر گرفت.

این موافقتنامه در سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد.

ایالات متحده اخیراً حضور نظامی‌اش را در شرق میانه افزایش داد.

هدف آن مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG