لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

سفر امرالله صالح به سعودی؛ حج عمره یا کمپاین انتخاباتی؟


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی وی حین ادای مراسم حج عمره. May 31 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی وی حین ادای مراسم حج عمره. May 31 2019

امرالله صالح که در انتخابات پیش رو معاون اول تیم انتخاباتی رئیس جمهور غنی است تا حال در چندین نشست و سفر‌های خارجی حکومتی حضور داشته است.

شماری از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اشتراک امرالله صالح در چنین برنامه‌ها را کمپاین پیش از وقت از سوی تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی خوانده می‌گویند، صالح باید از اشتراک در نشست‌ها و سفر‌های حکومتی دست بکشد.

شهاب حکیمی یکی از این کاندیداها است، به باور او حضور صالح در سفر اخیر رئیس جمهور به عربستان نشانگر این است که تیم حکومت از همین حالا کمپاین را آغاز کرده‌است: "به حساب حکومتی امرالله صالح هیچ کارۀ نیست که با رئیس جمهور به عربستان یا جا‌های دیگر برود، از نگاه کمپاین انتخاباتی هم اجازه ندارد که همراه رئیس تکت خود در سفر‌های خارجی برود."

در سفر اخیر رئیس جمهور به عربستان سعودی امرالله صالح او را همراهی می‌کند.

هر چند هدف از این سفر، اشتراک رئیس جمهور در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه است اما بر اساس تصاویری که ارگ ریاست جمهوری نشر کرده، آقای صالح را هنگام ادای حج عمره در کنار رئیس جمهور نشان می‌دهد.

پیش از این آقای صالح در چندین سفر خارجی از جمله نشست امنیتی مونیخ در ماه فبروری، با رئیس جمهور حضور داشت.

تماس رادیو آزادی از طریق فیسبوک با امرالله صالح برقرار شد اما آقای صالح در این باره ابراز نظر نکرد، اما پیش از این، صالح از طریق صفحه فیسبوکش به انتقاد‌ها در باره اشتراک‌اش در برنامه‌های دولتی جواب داده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور که در سفر عربستان به سر می‌برد، با ارسال یک پیام به رادیو آزادی می گوید: "در اين سفر برخی هيئت رسمی اند كه در نشست سران كشور های اسلامی دعوت اند در ضمن حج عمره هم كرده‌اند كه با هزينه دولت است، اما شماری ديگر با رئيس جمهور برای عمره آمده اند با هزينه شخصی رئيس جمهور برای زيارت عمره دعوت شده‌اند كه در جمع آن‌ها برخی مشاوران، علما و شخصيت های سياسی، جهادی و ملی اند."

اما برخی حقوق دانان نظر مرتضوی در این باره را موجه نمی‌دانند.

به باور آن‌ها، حضور امرالله صالح در سفر‌های رسمی رئیس جمهور و نشست‌های حکومتی به هر بهانۀ که باشد، غیر قانونی و کمپاین انتخاباتی است.

سبحان مصباح معاون اتحادیه حقوق دانان: "در اینجا یک سلسله بی‌عدالتی به جود می‌آید به خاطری که ما ۱۸ کاندید داریم و یک تن که رئیس جمهور هم است با چنین عملکرد عادلانه بودن را زیر سؤال می‌آورد، یک سلسله محرومیت‌ها را برای دیگران به وجود می‌آورد یعنی دیگران بی‌عدالتی را احساس می‌کنند که این خودش عادلانه بودن و شفاف بودن انتخابات را زیر تأثیر خود قرار می‌دهد."

نهاد‌های مشاهد انتخابات نیز در این باره نگران اند.

یوسف رشید رئیس مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» می‌گوید، اگر در چنین سفر‌ها و برنامه‌ها قصد کمپاین هم وجود نداشته باشد، برای مردم سؤال برانگیز است.

رشید از تمام کاندیدا‌ها به خصوص رئیس جمهور و رئیس اجرائیه می‌خواهد تا از عملکرد‌های که جنبه کمپاینی دارند، خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG