لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۵

عربستان: ایران برای پذیرش قوانین بین‌المللی باید تحت فشار قرار گیرد


اجلاس سازمان همکاری کشور های اسلامی در شهر مکه
اجلاس سازمان همکاری کشور های اسلامی در شهر مکه

نشست روز شنبه اول جون در مکه به ایران متمرکز بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی می گوید: اجلاس سازمان همکاری کشور های اسلامی یک پیام جدی برای ایران فرستاد که این گونه روش اش قابل پذیرش جهان نیست.

عادل الجبُیر روز شنبه در یک نشست خبری در شهر مکه گفت که ایران باید تحت فشار قرار گیرد تا قوانین بین‌المللی را بپذیرد.

شرکت کننده‌ها بیشتر به حمله اخیر بر تانکرهای نفت در سواحل امارات متحده عربی و حمله توسط دِرون (طیاره بی‌پیلوت) بر تأسیسات نفتی سعودی تمرکز کردند.

ایران به دست داشتن به این حملات متهم شده اما تهران چنین اتهام‌ها را رد می‌کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت، اجلاس مکه یک پیام برای کسانی فرستاد که می‌خواهند جهان را با تهدید روبرو کنند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی

جبیر افزود، آن‌هایی که قصد داشتند کشورهای خلیج، عربی و سایر کشورهای اسلامی را با برخوردهای شان سبوتاژ کنند، پیام واضح گرفتند که چنین برخورد شان قابل پذیرش نخواهد بود: "فکر می‌کنم جهان به این نتیجه رسیده و به اهمیت فشار ها بر ایران مطابق قوانین بین‌المللی پی برده است تا آن کشور بیشتر از یک انقلاب، مانند یک کشور برخورد کند. باید اصول صادر کردن انقلاب را که در قانون اساسی‌اش جا داده شده، کنار بگذارد. حاکمیت ملی سایر کشورها را به رسمیت بشناسد و مطابق اصول قوانین بین‌المللی زندگی کند."

اظهارات روز شنبه وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی صورت گرفت که در عین روز حسن روحانی رئیس جمهور ایران روی احتمال مذاکره با امریکا تماس گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، آقای روحانی به روز شنبه اول ماه جون اشاره به این داشت که اگر ایالات متحده احترام نشان دهد، تهران هم شاید خواهان گفتگو شود.

به گفته روحانی، ایران برای مذاکرات تحت فشار نخواهد بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هفته گذشته گفت که خواهان تغییر رژیم در ایران نیست و اگر تهران برای مذاکره درخواست کند، ایالات متحده هم خواهان گفتگو است.

رئیس جمهور ایران در واکنش به این اظهارات دیروز گفت: "دشمن کشورش که پارسال می‌خواست رژیم جمهوری اسلامی را نابود کند امروز گفته که با نظام آن‌ها کاری ندارد."

این اظهارات رئیسان جمهور ایران و امریکا در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن خیلی جدی شده است.

عربستان سعودی که از متحدین کلیدی ایالات متحده امریکا است، از رقیب‌های منطقه‌یی ایران به شمار می‌رود.

دو کشور پس از آن روابط شانرا قطع کردند که پنج سال پیش مکان‌های دیپلوماتیک سعودی در تهران و مشهد هدف حملات قرار گرفت و در نتیجه تنش‌ها میان عربستان سعودی و ایران خیلی افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG