لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

هیواد: باور کردن به وعده‌های دروغین پاکستان تکرار تجربه‌های تلخ گذشته‌است


آرشیف/ بیرق افغانستان "چپ" بیرق پاکستان "راست"
آرشیف/ بیرق افغانستان "چپ" بیرق پاکستان "راست"

روابط میان افغانستان و پاکستان و پیام عیدی ملا هبت الله رهبر گروه طالبان به مناسبت عید سعید فطر از مهمترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل است.

  • روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که باور کردن به وعده‌های دروغین پاکستان تکرار تجربه‌های تلخ گذشته‌است.

سرمقاله نویس نوشته است که قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور سفر کند.

سرمقاله نویس نوشته که بهتر خواهد بود آقای غنی این سفر را تا زمانی‌که اسلام آباد همکاری‌هایش را در عمل ثابت نسازد انجام ندهد.

روزنامه سرخط نیز در سرمقاله‌اش به همین موضوع پرداخته و نوشته‌است که صداقت در روابط میان کابل و اسلام آباد یک امر لازمی است.

سرمقاله نویس نوشته که اصول عدم مداخله و چارچوب شفاف دیپلوماتیک میان افغانستان و پاکستان باید وجود داشته باشد اما نویسنده می‌نویسد که اسلام آباد تا حالا این اصول را رعایت نکرده‌است.

به باور سرمقاله نویس پاکستان همواره از هر فرصت استفاده کرده‌است، سیاست دروغ را در قبال افغانستان دنبال کرده و اعتبارش را منحیث همسایه از دست داده‌است.

  • روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش در مورد پیام ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان تبصره کرده‌است.

سرمقاله نویس نوشته که طالبان چند مرحله گفتگوها را با مقامات امریکایی انجام دادند، با سیاسیون افغان در مسکو دو بار دیدار کردند اما بازهم بر ادامه جنگ تاکید می‌کنند.

سرمقاله نویس می‌نویسد که رهبر گروه طالبان در پیام‌اش واضح ساخته که تا تسلط کامل افغانستان به درگیری ادامه خواهند داد.

  • روزنامه ویسا نیز به همین موضوع پرداخته و نوشته که در پیام رهبر طالبان موضوع جلوگیری و تخریب گفتگوهای بین الافغانی از سوی حکومت افغانستان برجسته شده‌است.

سرمقاله نویس نوشته که حکومت واقعاً تلاش‌هایش را در این مورد افزایش داده و سعی می‌کند که پنج سال دیگر نیز، این حکومت ناکام و بدنام ادامه یابد.

  • روزنامه سرخط سرمقاله‌اش را زیر این عنوان نوشته که تلاش‌های سه جانبه صلح و نازدانه‌گی طالبان.

در سرمقاله آمده‌است، با توجه به روند جاری صلح بهتر است که تلاش‌ها در این زمینه همآهنگ باشد و برای برگزاری انتخابات شفاف و همه‌گانی کار صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG